IMG 0360Podobnie jak w poprzednich latach, w 20140 roku poprawiło się bezpieczeństwo na drogach w Polsce. W porównaniu z 2013 r. o około 0,5 proc. spadła liczba wypadków z udziałem pieszych oraz nietrzeźwych. Jednak Polska nadal zajmuje niskie miejsce w rankingu bezpieczeństwa na drogach państw Unii Europejskiej.

W 2014 roku wskaźnik ofiar śmiertelnych wypadków wyniósł ponad 8 osób zabitych na 100 tys. mieszkańców (w 2013 r. było to 9 osób na 100 tys. mieszkańców). Średnia w Europie to 5,1 zabitych na 100 tys. mieszkańców.

W 2004 r., wstępując do Unii Europejskiej, Polska zobowiązała się do realizacji polityki unijnej w zakresie bezpieczeństwa drogowego. W dokumencie „W kierunku europejskiego obszaru bezpieczeństwa ruchu drogowego: kierunki polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020” UE postawiła sobie za cel zmniejszenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych do 2020 r. Jego osiągnięcie oznacza dla naszego kraju nie więcej niż 2000 zabitych rocznie. Polska, w Narodowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NPBRD) na lata 2013-2020, dąży też do tego, aby liczba ciężko rannych spadła poniżej 6900 osób. Narodowy Program określa też kierunki działań priorytetowych, których realizacja zagwarantuje trwałą poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Podzielono je na 5 filarów: bezpieczny człowiek, bezpieczne drogi, bezpieczna prędkość, bezpieczny pojazd oraz ratownictwo medyczne i opieka powypadkowa.

Drugi rok wdrażania NPBRD nie przyniósł oczekiwanych rezultatów – co prawda liczba zabitych spadła o 4,5 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, jednak o 0,2 proc wzrosła liczba ciężko rannych.

Źródło: Sejm RP

Komentarze  
Andrzej
0 #1 Andrzej 2015-10-08 13:52
Super!!Przed paroma dniami Senat uwalil ustawe przepchnieta przez Sejm dotyczaca ochrony pieszych na przejsciu ktora miala bardziej zdyscyplinowac kierowcow.Powod uwalenia? Pewnie sami nie bardzo wiedza.Moze tak przykladem Kaliguli wprowadzic konia do Senatu?Bedzie taniej bo kon jest tanszy w utrzymaniu niz senator.Oczywiscie "Zielona strzalka" ktora jest powodem mnostwa tragedii na przejsciach dalej kroluje choc jest kompletnie niezgodna z przepisami unijnymi ze o wiedzy BRD nie wspomne.Przepisy projektowania drog czyli slynny Dz.U 43 jak tkwily w epoce krola Cwieczka tak tkwia dalej mimo calego steku merytorycznych bledow.Skutek? Kupa debilnych rozwiazan
niebezpiecznych juz na starcie.Brak jasnej instrukcji oznakowania robot drogowych.Skutek?Oznakowanie od Annasza do Kajfasza czyli kompletny balagan a jak dodac ze to co jest (bo GDDKiA cos tam sobie nabazgrala do wewnetrznego uzytku) obowiazuje tylko na sieci drog krajowych czyli 6% drog to nie wiem czy sie smiac czy plakac..Brak dobrej instrukcji oznakowania drog zgodnej z przepisami unijnymi.Skutek? np przepis o odwolaniu znaku przez skrzyzowanie a nie odwolanie co min jest powodem mnostwa niejasnosci i przeznakowania drog i kolejny balagan.Super liberalne przepisy dotyczace niebezpiecznych zachowan kierowcow typu przekraczanie linni ciaglych (zagrozenie zderzeniami czolowymi) czy np wyprzedzaniem przed i na pasach (zderzenia z pieszymi NA PASACH!) ze o nadmiernym przekraczaniu predkosci nie wspomne.I tak mozna sobie wyliczac bez konca.Jak dolozy sie do tego kompletny brak kompetencji i umiejscowienie Bezrady BRD w Ministerstwie Infrastruktury i Niedorozwoju to mamy kompletny kompot.Oczywiscie niektorzy polscy kierowcy (tzw drogowi debile) tez naleza do europejskiej czolowki w zakresie niebezpiecznych zachowan. Wiec jak ma byc lepiej??? I tak dobrze ze w tym kompletnym balaganie ktos jeszcze zyje.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.