VeloDunajecTylko do końca przyszłego roku w Małopolsce powstanie ponad 170 kilometrów nowoczesnych tras rowerowych. Obok rozbudowywanego od września 12-km odcinka VeloDunajec z Biskupic Radłowskich do Wietrzychowic dołączą kolejne. Już ruszyła budowa 67-kilometrowego odcinka VeloDunajec, który połączy Zakopane i Sromowce Niżne oraz 92-kilometrowej ścieżki EuroVelo 4 od Woli Batorskiej do Jodłówki Wałki. Wszystkie trzy inwestycje kosztować będą ponad 20 mln zł. Do 2020 w Małopolsce ma powstać łącznie prawie 1000 km nowoczesnych tras rowerowych.

 

Powstanie nowych etapów EuroVelo 4 i VeloDunajec to kolejny element rozbudowy zintegrowanej sieci ścieżek rowerowych VeloMalopolska.

- Małopolska od dawna jest krajowym liderem w budowie ścieżek rowerowych. Zaprojektowano je tak, aby poszczególne trasy przebiegały przez całe województwo i główne miasta regionu. Z części ścieżek można już korzystać, a jeszcze w tym roku oddamy rowerzystom ponad 175 km nowych tras. Mam tu na myśli dwa odcinki Wiślanej Trasy Rowerowej: pierwszy od Drwini do Szczucina drugi od Brzeszczy do Skawiny – mówi marszałek Jacek Krupa.

- Plany na przyszły rok są bardzo ambitne o czym świadczą podpisane przez nas umowy z wykonawcami i te, które zamierzamy jeszcze podpisać - dodaje Leszek Zegzda z zarządu województwa. - Obok rozpoczynających się inwestycji VeloDunajec i EuroVelo 4 do końca przyszłego roku powstaną także kolejne odcinki dróg VeloRudawa i VeloRaba. Zakładamy, że do końca 2017 roku będzie gotowych kolejne 170 km tras.

92-kilometrowa inwestycja biegnąca z Woli Batorskiej do Jodłówki Wałki, będzie kosztowć ponad 5,5 mln zł. Eurovelo 4 rozpocznie swój bieg na wale przeciwpowodziowym Wisły (rejon ul. Klonowej) gdzie płynnie połączy się z Wiślaną Trasą Rowerową, dalej przebiegać będzie drogami lokalnymi, a następnie ulubionymi przez miłośników jednośladów ścieżkami Puszczy Niepołomickiej: tzw. Drogą Królewską i Żubrostradą. W dalszej części szlak rowerowy poprowadzony zostanie drogami lokalnymi aż do Mikluszowic i dalej po wale rzeki Raby. Od węzła Brzesko do węzła Tarnów Zachód wykorzystane zostaną drogi serwisowe autostrady A4 oraz publiczne drogi gruntowe, na których wzdłuż 8 km położona zostanie nawierzchnia bitumiczna. W projekcie przewidziano wykonanie dwóch kładek (w miejscowości Mokrzyska – Bucze i Jodłówka Wałki), a także rozbudowę chodnika dla pieszych. Pierwsi rowerzyści przejadą po ścieżce pod koniec października przyszłego roku.

Do połowy grudnia 2017 roku powstanie natomiast 67-km odcinek VeloDunajec, łączący górską stolicę Polski ze Sromowcami Niżnymi. Malownicza ścieżka rowerowa przebiegać będzie zarówno po nowo wybudowanych trasach dla rowerów, wykorzysta istniejące drogi publiczne o małym natężeniu ruchu oraz ścieżki rowerowe „Szlaku wokół Tatr”. Urozmaiceniem dla rowerzystów przemierzających górski rowerowy szlak będzie przejazd po zaporze bocznej na jeziorze Czorsztyńskim oraz kładce wybudowanej wzdłuż zapory na jeziorze w Sromowcach. Na budowę trasy samorząd małopolski przeznaczył 11,6 mln zł.

W połowie 2018 roku do użytku cyklistów oddanych zostanie kilka komfortowych Miejsc Obsługi Rowerzystów. W każdym z punktów miłośnicy jednośladów będą mogli nie tylko zjeść, odpocząć lub schronić się przed słońcem, wiatrem i deszczem, ale także dzięki specjalnie przygotowanym tablicom informacyjnym z mapami turystycznymi sprawdzić na jakim etapie trasy obecnie się znajdują, czy naprawić swój rower.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.