03Czesi są wyjątkowo dumni ze swojego przemysłu motoryzacyjnego. Po przemianach ustrojowych pod koniec lat 80 udało im się osiągnąć pozycję rynkową, o jakiej inni producenci samochodów osobowych z dawnego bloku wschodniego mogli tylko marzyć.

Fabrykę Skody przejął wówczas Volkswagen, zapewniając tym samym niezbędne w nowej rzeczywistości wsparcie technologiczne. Pewna autonomia została zachowana, chociaż nikt nie ukrywa, że czeskie samochody wykorzystują wiele niemieckich komponentów. W rezultacie są nowoczesne i cieszą się dobrą opinią, również dlatego, że nie są przesadnie awaryjne.

Największe wrażenie robi bez wątpienia flagowy, niemal 5-metrowej długości model o nazwie Superb, którego wersja kombi z napędem 4x4jest bohaterem niniejszej publikacji. Co prawda wnętrze tego samochodu nie uwodzi wyszukaną stylizacją, ale w zamian jest konkretne i poukładane, ma czystą i klasyczną formę. Taki styl znajduje uznanie wśród klientów i ma liczne grono zwolenników. Bez względu na barwę tapicerki (jasna dostępna w opcji), górna część deski rozdzielczej pozostaje zawsze ciemna, dzięki czemu jej fragmenty nie odbijają się w przedniej szybie. Żadnych zastrzeżeń nie budzi ergonomia. Kokpit jest czytelny i łatwy w obsłudze. Wszystkie pokrętła i przyciski znajdują się dokładnie tam, gdzie należy się ich spodziewać. Także brzmieniu opcjonalnego, 12-głośnikowego zestawu audio niewiele można zarzucić, jakość dźwięku jest nieporównywalnie lepsza niż w przypadku podstawowych wersji.

01020304
Bagażnik ma 633 l pojemności, regularne kształty, uchwyty do mocowania przewożonych przedmiotów oraz łatwy dostęp za sprawą elektrycznie unoszonej i opuszczanej klapy. Przedział pasażerski jest nieprawdopodobnie wręcz przestronny, to swego rodzaju znak rozpoznawczy tego modelu. Dostępna jest przestrzeń niczym w największych autach klasy wyższej z wydłużonym rozstawem osi. Brakuje co prawda oddzielnego sterownika klimatyzacji, w zamian mamy jednak do dyspozycji dodatkowe nawiewy powietrza i podgrzewane zewnętrzne miejsca tylnej kanapy. Bezpośrednie otoczenie kierowcy jest dopracowane, tak starannie dobranych materiałów nie ma obecnie żadna inna Skoda. Swego rodzaju ciekawostką jest wbudowany w oba przednie drzwi schowek ze składaną parasolką wraz ze specjalnie zaprojektowanym kanałem odprowadzającym wodę.

Prezentowaną wersję napędzał 190-konny wariant dobrze znanego dwulitrowego diesla TDI, który w obecnej postaci po wielu latach produkcji okazuje się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę jeśli chodzi o kompromis pomiędzy zużyciem paliwa, dynamiką i kulturą pracy, a dodatkowo może współpracować z automatyczną skrzynią biegów DSG. Jej trzon stanowią dwa rodzaje przekładni: jedna dla biegów nieparzystych (1,3 oraz 5), druga dla parzystych - 2,4 oraz 6. Każda z nich ma własne sprzęgło, a gdy na jednym wałku włączony jest bieg, na drugim przygotowany jest już kolejny. Błyskawiczne przejście jednego na drugi realizowane jest za pomocą przełączenia sprzęgieł. Podstawową zaletą takiego rozwiązania są niskie opory wewnętrzne oraz duża szybkość zmiany przełożeń. Wada to wyższe koszty ewentualnych napraw, jednak biorąc pod uwagę możliwości tej skrzyni, warto je ponieść.

0506070809101112
Jakość resorowania, wygłuszenie kabiny i precyzja układu kierowniczego nie odbiegają od przyjętych w tej klasie standardów, podobnie jak lista wyposażenia dodatkowego, które za dopłatą może być bardzo wysublimowane. Zamówić można np. skórzaną tapicerkę z funkcją wentylacji, aktywny tempomat z radarem czy chociażby „inteligentne” reflektory bi-ksenonowe. Podczas jazdy po łuku soczewki reflektorów są obracane przez niewielkie silniki elektryczne, co skutkuje kierowaniem wiązki światła w tą samą stronę, w którą skręcają koła samochodu. Dzięki temu rozwiązaniu zdecydowanie poprawia się oświetlenie drogi, a dodatkowo wiązka światła może być kształtowana dynamicznie w zależności od prędkości. Będzie dość krótka, ale jednocześnie szeroka i obejmująca pobocza przy powolnej jeździe, natomiast przy szybkiej węższa, jednak sięgająca znacznie dalej. Ponieważ w tym przypadku priorytetem jest maksymalna możliwa iluminacja, światła drogowe (tzw. długie) mogą być włączone przez cały czas, a mimo to nie oślepiać pozostałych użytkowników ruchu, dzięki zastosowaniu elektroniki sterującej elementami wykonawczymi reflektorów. W rezultacie, nie są oświetlane fragmenty drogi, na których w danej chwili znajdują się inne pojazdy, a transformacja strumienia światła odbywa się na bieżąco w czasie rzeczywistym. Aby wydłużyć żywotność mechanizmu, czujnik zmierzchu wyłącza układ w ciągu dnia, gdy duże natężenie światła nie jest potrzebne. Główną rolę przejmują wtedy osobne lampy dzienne.

Cicho pracujący układ jezdny zbudowano w oparciu o kolumny MacPhersona z przodu oraz układ wahaczy z tyłu. Zestrojenie elementów resorujących zapewnia wysoki komfort resorowania, z kolei właściwe utrzymywanie zadanego toru jazdy nie tylko przy wysokich prędkościach, ale również przy bardziej gwałtownych manewrach, to zasługa szybko reagującego sprzęgła Haldex czwartej generacji, błyskawicznie dołączającego napęd tylnych kół. Opcjonalnie dostępne jest zawieszenie aktywne. W trybie Comfort nierówności nawierzchni są wprawdzie odczuwane przez pasażerów, ale w ograniczonym stopniu. Tryb Normal wyraźnie usztywnia zawieszenie, chociaż komfort w dalszym ciągu zostaje zachowany, z kolei Sport uaktywnia tryb niemal wyczynowy.

13141516
Na dłuższych trasach nietrudno docenić regulowany podłokietnik oraz świetnie działający tempomat. Dźwigienka służąca do jego obsługi znajduje się tuż pod ręką, po lewej stronie kolumny kierownicy. Przydaje się też asystent utrzymywania pasa ruchu. Tor jazdy jest korygowany łagodnie, ale pewnie i zdecydowanie. Oczywiście kierowca ma pełną kontrolę nad pojazdem i sam, po pokonaniu lekkiego oporu układu, wybiera kierunek jazdy. Trzeba bowiem pamiętać, że (jak sama nazwa wskazuje) jest to tylko "asystent", któremu nie wolno bezgranicznie ufać.

Z kolei przy zmianie pasa pomaga system monitorujący obszary po bokach samochodu. Gdy w tzw. "martwym polu" pojawia się inny pojazd, układ ostrzega kierowcę włączając dyskretną pomarańczową lampkę umieszczoną w lusterku zewnętrznym. To naprawdę bardzo przydatne urządzenie (zwłaszcza w gęstym ruchu miejskim), które niemal się nie myli. Niemal, gdyż podczas intensywnych opadów zdarza mu się podnosić alarm bez powodu, a nawet przechodzić w tryb zmniejszonej aktywności - o czym zresztą lojalnie informuje kierowcę.

Trudno nie dostrzec wyraźnego trendu, jaki stał się udziałem Skody w ciągu kilku ostatnich lat – firma ta produkuje coraz lepsze (chociaż równocześnie coraz droższe) samochody. Podczas poszukiwań dużego rodzinnego kombi, bez wątpienia warto zwrócić uwagę na Superba. Ceny rozpoczynają się od 89 700 zł za podstawową wersję napędzaną benzynowym silnikiem 1.4 TSI, natomiast odmiany mocniejsze i najwyżej pozycjonowane kosztują nawet dwukrotność tej sumy.

Tekst i zdjęcia: Jakub Sandecki

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.