sp 01Statystyki wypadków bezlitośnie pokazują konsekwencje ludzkich błędów. Odpowiedzią na tę sytuację ma być motoryzacja przyszłości, opierająca się m.in. na pojazdach autonomicznych pojazdach. Zanim to jednak nastąpi, to kierowcy są odpowiedzialni za bezpieczeństwo i sprawność poruszania się po drogach.

Rola kierowcy wymaga posiadania pewnego zespołu cech, które mają wpływ na bezpieczeństwo i umiejętność prowadzenia pojazdu. Chodzi przede wszystkim o:
- sprawność procesów intelektualnych i poznawczych,
- sprawność psychomotoryczna i psychofizyczna,
- cechy temperamentu i osobowości.

Sprawność procesów intelektualnych i poznawczych jest kluczowa. Dzięki niej, kierowca jest w stanie sam ocenić swoją kondycję psychofizyczną, a także ocenić sytuacje drogowe. W praktyce oznacza to, że kierowca powinien odpowiedzieć sobie na konkretne pytania, np. czy jest wyspany, czy nie jest zmęczony, czy odczuwa ból, czy nie jest pod wypływem alkoholu, a także czy nie przyjmował leków, które mogą wpłynąć na prowadzenie pojazdu.

To część pytań dotycząca stanu fizycznego, natomiast druga część powinna dotyczyć stanu emocjonalnego i zawierać odpowiedzi na pytania, takie jak: czy nie jest zdenerwowany, czy się nie śpieszy, czy nie jest rozkojarzony.

Kolejna grupa pytań, pozwoli ocenić sytuację drogową, pogodę, możliwe utrudnienia, natężenie ruchu. Refleksja kierowcy powinna dotyczyć elementów mających wpływ na jazdę, pory dnia (zmrok, świt), stanu nawierzchni (opady deszczu, śniegu), robót drogowych, rodzajów dróg (autostrada, drogi osiedlowe).

Odpowiedzi na te pytania determinują zachowanie kierowcy, a w oparciu o uzyskane informacje będzie on podejmował decyzje i na końcu wykonywał konkretne manewry. Wraz z doświadczeniem i zdobytą wiedzą, odpowiedzi na postawione pytania powinny być precyzyjniejsze i pozwalać na podejmowanie lepszych decyzji. Ważne przy tym jest, aby młodzi, niedoświadczeni kierowcy mieli świadomość występującego ryzyka i czasu na zdobycie w bezpiecznych warunkach cennego doświadczenia. Istotne jest również pokazywanie młodym kierowcom konsekwencji zdarzeń - chwila nieuwagi, zła decyzja może kosztować bardzo dużo i mieć wpływ na całe życie.

O sprawności za kierownicą decyduje ponadto szereg cech o charakterze indywidulanym, uzależnionych od osobowości i temperamentu. Są kierowcy, którzy charakteryzują się dużą wytrzymałością na wysiłek i jazda samochodem nie męczy ich tak jak innych, część ma wysoką wrażliwość sensoryczną, która przekłada się na wysoką jakość widzenia i słyszenia, np. ocenę odległości. Kierowców można oceniać poprzez ich odporność emocjonalną, przejawiającą się brakiem negatywnych emocji i radzeniem sobie w trudnych, stresowych sytuacjach. Również samokontrola jest tą cechą, która wyróżnia dobrych kierowców. Dodatkowo trzeba wspomnieć o unikaniu zachowań ryzykownych i odporności na monotonię, pojawiającą się podczas dłuższych podróży.

Naturalnie nie jest to ostateczna lista cech, niemniej jednak już na jej podstawie można określić stopień skomplikowania na pozór prostej czynności, jaką jest prowadzenie pojazdu. Kierowca powinien wiedzieć, że nie jest dobry ten, kto tylko sprawnie operuje kierownicą i pedałem gazu, ale ten, który zanim wykona czynność na drodze, oceni sytuację, ma świadomość konsekwencji i wykona dany manewr z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.

Tekst i zdjęcia: Jakub Sandecki

Komentarze  

Andrzej
-1 #1 Andrzej 2017-02-09 13:22
Bla..bla..bla cd..A co z rzeczywista poprawa BRD w zakresie odpowiedzialnos ci kierowcy? Przyklad? Prosze bardzo... Gosc na ograniczeniu do 60 pedzi ponad 140 mimo padajacego sniegu.Juz raz mial odebrane prawo jazdy. I co? Ano 500zl i 10 punktow..Czyzby "prawodawcy" czekali az kogos zabije? A moze by w takich przypadkach kara jednak "zabolala" bo jak widac dla niektorych obecny system kar nie dziala. I kolejne pytanie: jaka jest roznica miedzy przekroczeniem o 50 w terenie zabudowanym a chociazby na autostradzie? Czyby "prawodawca" widzial roznice? Dziwne ze prawodawcy w innych krajach gdzie rzeczywiscie walczy sie o poprawe BRD nie dosc ze granice przekroczenia ograniczyli do 30km/h, to jeszcze obejmuje to wszystkie drogi. Widac Krajowa Bezrada BRD nadal zajmuje sie czarnymi workami i propaganda. Nic dziwnego: W koncu zeby cos wiedziec o BRD to trzeba cos wiedziec.
Cytować | Zgłoś administratorowi

Dodaj komentarz

Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.

Kod antyspamowy
Odśwież