ssangyong rexton 06Koreańska marka SsangYong jest stosunkowo mało znana na polskim rynku, chociaż ma w swojej ofercie samochody dobrze radzące sobie w naszych realiach drogowych i pogodowych. Najbardziej zaawansowanym technicznie modelem tej firmy jest Rexton.

Jest to terenowy samochód z 4.7-metrowym nadwoziem opartym na przestrzennej ramie. Zwiększa ona wprawdzie masę pojazdu, ale ma też niezaprzeczalne zalety, które okazują się nie do przecenienia podczas eksploatacji w trudnych warunkach, tzn. wysoką wytrzymałość na skręcanie, zginanie i uderzenia.

Aby zająć miejsce za kierownicą, nie trzeba się specjalnie gimnastykować, chociaż niższe osoby z pewnością docenią obecność dodatkowych stopni umocowanych do progów nadwozia. Kiedy kierowca dostanie się już do środka, okaże się, że siedzi wysoko i na innych uczestników ruchu drogowego spogląda z góry. Ma dzięki temu dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, pomocne okazują się także duże lusterka.

ssangyong rexton 01ssangyong rexton 02ssangyong rexton 05ssangyong rexton 06ssangyong rexton 07ssangyong rexton 08

Również przestronność przedziału pasażerskiego nie pozostawia wiele do życzenia. Zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie będzie wygodnie nawet bardzo rosłym osobom. Przewidziano odrębny nawiew dla pasażerów siedzących z tyłu, dzięki czemu wydajny, w pełni automatyczny układ klimatyzacji w mroźne dni nie musi pracować na najwyższych obrotach, aby równomiernie rozprowadzić cieplejsze powietrze po całej kabinie. Dominuje w niej dbałość o staranny montaż i materiały wysokiej jakości, stojące zauważalnie wyżej w hierarchii niż w pozostałych modelach firmy. Mimo wszystko, urozmaicenie w postaci kilku jaśniejszych elementów wyszłoby wnętrzu zdecydowanie na dobre.

Fotele kierowcy i pasażera - oba regulowane elektrycznie, z pięciostopniowym podgrzewaniem – są prawidłowo wyprofilowane, z szerokimi zagłówkami – idealne na długie podróże. Co istotne, możliwość regulacji kąta pochylenia oparć mają nie tylko miejsca przednie, ale także tylne. Kanapy nie można wprawdzie przesuwać wzdłużnie, aby kosztem ilości miejsca na nogi w drugim rzędzie zwiększyć pojemność bagażnika, ale tak naprawdę to żaden problem. Miejsca na bagaż wciąż pozostaje dużo (935 l). Niezależnie otwierana tylna szyba to praktyczne rozwiązanie, aby wrzucić do środka jakiś mały bagaż nie trzeba trudzić się z otwieraniem dużej klapy.

ssangyong rexton 09ssangyong rexton 10ssangyong rexton 11ssangyong rexton 12ssangyong rexton 13ssangyong rexton 14
2.2-litrowy silnik wysokoprężny generuje moc 178 KM i do spółki z momentem obrotowym 400 Nm zapewnia dobre osiągi, zachowując w zamian średnie zużycie oleju napędowego nieznacznie przekraczające 11 l / 100 km. Na pierwszy rzut oka wydaje się to sporą wartością, bo przecież nowoczesne jednostki wysokoprężne zdążyły przyzwyczaić nas do znacznie lepszych wyników. Nie zapominajmy jednak, z jakim autem mamy do czynienia. Jego niebagatelna masa (blisko 2000 kg), układ przeniesienia napędu na obie osie, wreszcie automatyczna skrzynia biegów, płynnie i szybko dopasowująca jedno z pięciu przełożeń do warunków jazdy – to wszystko ma znaczenie. Pokaźnej pojemności, 78-litrowy zbiornik paliwa gwarantuje zasięg ponad 700 km.

Napęd przekazywany jest na oś tylną, a w razie potrzeby dołączyć można również przednią i dodatkowo wspomóc się reduktorem. Takie rozwiązanie pozwala bardzo sprawnie pokonywać różnego rodzaju wertepy. Kąty natarcia, zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 28, 25 i 25.5 stopni, natomiast prześwit 21 cm. Dostępny jest ponadto hamulec zjazdowy utrzymujący stałą prędkość zjazdu ze wzniesienia (około 5 km/h). Nie pozwala autu zbytnio się rozpędzić, nie dopuszczając jednocześnie do zablokowania kół. Miękko zestrojone zawieszenie dobrze izoluje pasażerów od nierówności nawierzchni, a mimo sporej powierzchni czołowej nadwozia, nawet podczas jazdy z typowymi dla autostrad prędkościami rzędu 120-140 km/h we wnętrzu wciąż pozostaje cicho.

ssangyong rexton 03ssangyong rexton 04ssangyong rexton 15ssangyong rexton 16ssangyong rexton 17ssangyong rexton 18ssangyong rexton 19ssangyong rexton 20
Wyceniona na 140 500 zł wersja Sapphire z automatyczną skrzynią biegów robi wrażenie z kilku powodów. Po pierwsze dlatego, że jest dobrze wyposażona. Do standardu należy skórzana tapicerka, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele, zaawansowany system multimedialny z nawigacją, system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy, ksenonowe reflektory. Po drugie, uznanie budzą duże zdolności terenowe i użytkowe, podobnie jak ogólna wytrzymałość całej konstrukcji, w dużym stopniu opartej na niemieckiej myśli technicznej (firma nie ukrywa, że korzysta z licencji Mercedesa). Po trzecie wreszcie, konkurencja nie może pochwalić się równie długim (5-letnim) okresem gwarancyjnym.

Tekst i zdjęcia: Jakub Sandecki

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.