szyby 2Tak, ale zgodnie z prawem. Główne korzyści to ograniczenie szkodliwego wpływu promieniowania UV na oczy i skórę. Ponadto, ciemniejsze szyby w słoneczne dni ograniczają nagrzewanie się wnętrza pojazdu, wpływając tym samym na komfort podróżowania i pośrednio zwiększając wydajność klimatyzacji.

Kluczowym zapisem jest art. 66, ust. 1 pkt 5 Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mówi on, że pojazd uczestniczący w ruchu drogowym ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby zapewniał dostateczne pole widzenia kierowcy oraz pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu. Kierowca musi ze swojego miejsca mieć niczym nieograniczone pole widzenia w obrębie kąta 180 stopni, od 90 stopni z lewej strony przez przód do 90 stopni z prawej strony. Przednia szyba czołowa i przednie boczne powinny zapewnić przepuszczalność światła na poziomie 75%.

Kierowcy, którzy chcą przyciemnić szyby, mogą skorzystać z oklejenia szyb folią (tańsze rozwiązanie) lub skorzystać z przyciemnienia metodą piecową. Piecowe przyciemnianie szyb polega na metalizacji szkła tlenkami tytanu. Metoda ta daje dobre i trwałe efekty, ale jest dość droga. Koszt takiej usługi wynosi 1000–1500 zł w zależności od rodzaju pojazdu. Oklejenie folią daje duże możliwości doboru koloru przyciemnienia, natomiast minusem może być eksploatacja, a także bezpieczeństwo. Bardzo trudno rozbić szybę oklejoną folią, co będzie istotne w sytuacjach awaryjnych. Istnieje również ryzyko ich mechanicznego uszkodzenia i niewielkiej trwałości. Metoda piecowa gwarantuje wysoką jakość, trwałość i odporność na zarysowania, ale dostępny jest mniejszy wybór barw.

szyby 1szyby 3szyby 4
Trzeba jednak zaznaczyć, że wadliwie wykonane przyciemnienie szyb może być przyczyną kłopotów. Policja może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu i wręczyć mandat jeśli uzna, że szyby ograniczają widoczność kierowcy albo wpływają na bezpieczeństwo pasażerów. Podobne kłopoty będziemy mieli podczas przeglądu technicznego, jeśli diagnosta stwierdzi, że nasze szyby nie spełniają norm.

Odpowiednia widoczność to klucz do bezpieczeństwa. Z punktu widzenia kierowcy żaden argument ekonomiczny czy użytkowy nie powinien być ważniejszy, a komfort nie może wygrać z bezpieczeństwem.

Tekst i zdjęcia: Jakub Sandecki

Komentarze  
Daro.L
0 #1 Daro.L 2017-05-17 12:37
Jakoś nie jestem do końca zwolennikiem przyciemniania szyb, jest to szczególnie uciążliwe w nocy. Pasażerowie jadący z tyłu praktycznie nie mają możliwości zobaczenia co się dzieje obok auta. Jak dla mnie doskonale sprawdzają się przypinane rolety. Rolety w nocy można po prostu ściągnąć i podziwiać widoki. A jeszcze pozostaje kwestia przyciemniania tylnej szyby, uniemożliwia ona kompletnie cofanie w nocy. Co sądzicie o przyciemnianiu? Nie wydaje wam się, że rolety są zdecydowanie lepszym rozwiązaniem? Wiem, może nie wyglądają tak dobrze, ale liczy się bezpieczeństwo.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.