Rząd upoważnił ministra infrastruktury i rozwoju do prowadzenia negocjacji z Komisją Europejską, zatwierdzania planów pracy oraz ich zmian dla przebiegających przez Polskę korytarzy sieci bazowej TEN-T Bałtyk-Adriatyk oraz Morze Północne-Bałtyk.
Wraz z nową perspektywą budżetową Unii Europejskiej (2014-2020), wprowadzony został system wdrażania transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Jego głównym celem jest stworzenie spójnego i zintegrowanego systemu transportowego UE.
W ramach sieci TEN-T utworzono 9 korytarzy sieci bazowej. Powinny one przyczynić się do rozwoju połączeń transgranicznych oraz poprawić wydajność i zrównoważony charakter systemu transportowego.
Przez Polskę przebiegają dwa korytarze sieci bazowej TEN-T. Jest to korytarz Bałtyk – Adriatyk (łączący polskie porty morskie, przez Czechy, Słowację, Austrię z włoskimi portami adriatyckimi) oraz korytarz Morze Północne – Bałtyk (łączący Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę z portami morskimi w Belgii, Holandii i Niemczech).
Plany pracy dla korytarzy sieci bazowej przebiegających przez Polskę opracowywane są przez koordynatorów europejskich i będą musiały być zaakceptowane przez nasz kraj. Zgodnie z zamierzeniami Komisji Europejskiej, plany te będą cyklicznie aktualizowane.
Dokumenty te określają przebieg oraz zawierają charakterystykę tych korytarzy z uwzględnieniem pożądanych parametrów dla infrastruktury transportowej. Identyfikują występujące wąskie gardła, odcinki transgraniczne oraz najważniejsze bariery hamujące efektywny rozwój korytarza. Wskazują także najważniejsze priorytety rozwoju korytarza.
***
Zespoły zewnętrznych ekspertów UE, którym przewodniczą koordynatorzy europejscy, kompleksowo zbadały każdy transeuropejski korytarz transportowy. Przeanalizowali oni obecny stan infrastruktury, wyznaczyli problemy, które przeszkadzają w przepływie ruchu pasażerów i towarów, oraz zidentyfikowali podjęcie działań do 2030 roku.
Na początku bieżącego roku Komisja Europejska opublikowała dziewięć studiów na temat stanu prac oraz potrzeb rozwoju korytarzy sieci bazowej TEN-T. Zdecydowano wtedy, że wiosną 2015 r., każdy koordynator europejski, odpowiedzialny za swój korytarz, przedstawi plan pracy w Parlamencie Europejskim, Radzie oraz Komisji. Plany pracy będą stanowić źródło informacji do rozwoju korytarzy w przyszłości.
Sieć podstawowa TEN-T połączy:
- 94 główne porty europejskie z połączeniami kolejowymi i drogowymi,
- 38 kluczowych lotnisk z połączeniami kolejowymi z głównymi miastami,
- 35 projektów transgranicznych, aby zredukować niedobory przepustowości,
- 15 tys. kilometrów linii kolejowych zostanie unowocześnionych do poziomu szybkiej prędkości.
Źródło: KPRM, KE