urzadzenia cz2 3Prowadzenie samochodu po zapadnięciu zmroku wymaga znacznie większej koncentracji uwagi niż w ciągu dnia, istnieje jednak system wspomagający kierowcę w takich sytuacjach.

Asystent jazdy nocnej, określany także mianem Night Vision pozwala zwiększyć bezpieczeństwo jazdy w ciemności. Jego głównym elementem  są czujniki podczerwieni współpracujące z kamerą termowizyjną rejestrującą obiekty na podstawie wydzielanego przez nie ciepła. Efekty pracy systemu można obserwować na dedykowanym do tego celu wyświetlaczu umieszczonym w bezpośrednim polu widzenia kierowcy, na głównej konsoli deski rozdzielczej lub nawet w obrębie zestawu zegarów.

Największa korzyść to możliwość wcześniejszego dostrzeżenia niechronionych uczestników ruchu, a więc pieszych i rowerzystów, którzy często poruszają się po nieoświetlonych poboczach. Mogą oni wprawdzie próbować sygnalizować swoją obecność poprzez użycie różnego rodzaju elementów odblaskowych, ale nawet wtedy zdarzają się przypadki niebezpiecznych i potencjalnie zagrażających życiu potrąceń.

urzadzenia cz2 1urzadzenia cz2 2urzadzenia cz2 4urzadzenia cz2 5
Najbardziej zaawansowane systemy tego rodzaju mają zasięg nawet dwukrotnie przekraczający zasięg świateł mijania, potrafią także skierować w stronę wykrywanych obiektów dodatkowy snop światła, nie oślepiając przy tym pozostałych uczestników ruchu (specjalnie uformowana przesłona wewnątrz klosza reflektorów zasłania wtedy na moment część strumienia światła),  a nawet – gdy zderzenie jest nieuniknione – automatycznie uruchomić hamulce.

Oko to jeden z najbardziej czułych organów człowieka, ale jak pokazuje praktyka, czasem zawodzi. Ponieważ z oczywistych względów zapewnienie dobrej widoczności stanowi fundamentalny warunek bezkolizyjnej jazdy, wkład asystenta jazdy nocnej w poprawę bezpieczeństwa jest niepodważalny. Obecnie za to przydatne urządzenie trzeba zapłacić dodatkowo średnio kilka tysięcy złotych, ale niewykluczone, że w dalekiej przyszłości Night Vision stanie się elementem wyposażenia standardowego każdego samochodu, zupełnie niczym wycieraczki przedniej szyby, bez których dziś nikt nie wyobraża sobie prowadzenia samochodu podczas opadów deszczu czy śniegu.

Tekst i zdjęcia: Jakub Sandecki

Urządzenia a bezpieczeństwo jazdy (I) Zawieszenie pneumatyczne

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.