urzadzenia cz3 1Po raz pierwszy pojawił w lotnictwie w latach 70., a od niedawna coraz częściej znajduje zastosowanie w motoryzacji jako uzupełnienie klasycznego zestawu wskaźników i zegarów.

Tego rodzaju wyświetlacze (zwane również HUD-ami od angielskiego zwrotu Head-Up Display) prezentują informacje na przedniej szybie pojazdu lub na dodatkowym panelu umieszczonym w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Podstawową zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że osoba prowadząca pojazd nie musi akomodować wzroku i odrywać go od sytuacji na drodze, aby odczytać np. wskazania prędkościomierza lub systemu nawigacji. Mogłoby się wydawać, że wprawdzie czynność ta trwa przysłowiową sekundę, ale trzeba też pamiętać o tym, że podczas tej krótkiej chwili samochód poruszający się z prędkością 100 km/h pokonuje dystans prawie 28 metrów. W niesprzyjających okolicznościach może skończyć się to najechaniem na tył poprzedzającego pojazdu czy potrąceniem pieszego.

urzadzenia cz3 2urzadzenia cz3 3urzadzenia cz3 4
HUD przyczynia się do zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia takiego zdarzenia. Szyba wykonana ze szkła czy wspomniany właśnie panel z tworzywa sztucznego są wprawdzie przezroczyste, ale mogą zatrzymać pewien zakres długości fali świetlnej, którą człowiek postrzega jako określoną barwę. To właśnie ona jest widoczna w postaci wskazań na wyświetlaczu przeziernym. Wrażenie jest takie, jakby cyfry i symbole lewitowały w przestrzeni przed maską samochodu czy też nawet leżały na drodze. Co ciekawe, są one widoczne tylko dla kierowcy. Naturalnie możliwa jest kontrola ustawienia wysokości wyświetlania, tak aby wskazania znajdowały się na odpowiednim poziomie.

Aby odczytanie informacji było możliwe w różnych warunkach oświetleniowych w ciągu dnia, a także po zapadnięciu zmroku, parametry obrazu (głównie jasność i kontrast, a w niektórych systemach również częstotliwość odświeżania) są na bieżąco dobierane przez elektronikę. Elementem generującym obraz są zazwyczaj diody LED współpracujące z zespołami luster i soczewek. HUD-y są stale udoskonalane, m.in. zwiększana jest ich rozdzielczość i możliwość wyświetlania np. wskazań pochodzących z nawigacji czy aktywnego tempomatu. Można spodziewać się, że na przestrzeni najbliższych lat następować będzie dalsza integracja wyświetlaczy przeziernych z systemami pokładowymi samochodu.

Tekst i zdjęcia: Jakub Sandecki

Urządzenia a bezpieczeństwo jazdy (II) Asystent jazdy nocnej

Urządzenia a bezpieczeństwo jazdy (I) Zawieszenie pneumatyczne

Dodaj komentarz

Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.

Kod antyspamowy
Odśwież