urzadzenia cz1 1Samochód z kompletem pasażerów czy ciężkimi bagażami ma gorsze właściwości trakcyjne niż w trakcie jazdy bez obciążenia. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy wyposażony jest w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne o właściwościach samopoziomujących.

Przejmuje ono rolę sprężyn i amortyzatorów stosowanych w zawieszeniu konwencjonalnym i w ogromnym stopniu poprawia jakość resorowania. Możliwe jest ponadto regulowanie prześwitu karoserii oraz dynamiczne kompensowanie jego różnic, co zwiększa stabilność pojazdu. Maleje prawdopodobieństwo uszkodzenia podwozia, miski olejowej czy układu wydechowego nawet na niegroźnych z pozoru przeszkodach, chociażby podczas przejazdów przez progi zwalniające czy wysokie krawężniki w przypadku aut użytkowanych w mieście, a w przypadku rekreacyjnych SUV-ów i samochodów terenowych - przy pokonywaniu różnego rodzaju dróg nieutwardzonych.

Jak nietrudno się domyślić, zawieszenie pneumatyczne to skomplikowana, ale równocześnie trwała konstrukcja składająca się z wielu elementów. Podstawę stanowią miechy lub poduszki pneumatyczne, które w porównaniu ze zwykłymi amortyzatorami zapewniają szerszy zakres regulacji parametrów pracy, głównie przylegania koła do nawierzchni i większego pionowego skoku zawieszenia. Kompresor dostarczający azot pobierany ze specjalnego zasobnika połączony jest za pośrednictwem przewodów ciśnieniowych z elektroniką sterującą i zestawem kilkunastu czujników, m.in. wysokości względem podłoża. Istnieją również odmiany hydropneumatyczne, w których rolę skompresowanego azotu przejmuje ciecz w postaci oleju lub syntetycznego płynu.

Pneumatyka pełnię swoich możliwości pokazuje podczas jazdy po nierównych nawierzchniach. Gaz sprężony pod wysokim ciśnieniem jest ściskany olejem hydraulicznym podczas każdego gwałtownego ruchu koła w górę, co w autach z klasycznym układem jezdnym odczuwamy jako nieprzyjemne uderzenia. Choć na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy, sztywne zestrojenie tradycyjnego, zwykłego zawieszenia wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale także na nasze zdrowie. Podtrzymujące głowę mięśnie wokół szyi i ramion poddawane są naprężeniom, dużo mikrowstrząsów przenosi się także na odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Tymczasem pneumatyka potrafi sprawić, że niemal nieodczuwalna dla pasażerów staje się nawet kostka brukowa, przysłowiowe kocie łby czy tzw. trylinka, która w praktyce jest niczym innym jak ciągiem niezliczonych, małych nierówności, podczas pokonywania których konwencjonalne zawieszenie nie ma czasu na wygaszenie wszystkich drgań.

urzadzenia cz1 2urzadzenia cz1 3urzadzenia cz1 4
Układy pneumatyczne bywają łączone z amortyzatorami o zmiennym stopniu tłumienia, w których przepływ oleju (a w konsekwencji ściskanie i rozciąganie) w przeciwieństwie do zwykłych amortyzatorów, jest płynnie regulowany za pomocą elektrozaworu. W połączeniu z zestawem czujników ugięcia możliwa jest znacznie skuteczniejsza kompensacja pionowych ruchów nadwozia. Kierowca może ponadto wybrać najbardziej odpowiadający mu tryb pracy układu (zazwyczaj oznaczany jako Comfort, Normal oraz Sport.

Oprócz utrzymywania stałego prześwitu bez względu na obciążenie, najważniejszą cechą adaptacyjnego zawieszenia pneumatycznego jest to, że potrafi dostosować się do rodzaju nawierzchni poprzez oddzielenie funkcji prowadzenia koła względem jezdni od funkcji resorowania i amortyzacji. Dzięki temu rozwiązany zostaje odwieczny dylemat między koniecznością wyboru komfortu jazdy i stabilnym utrzymywaniem nadwozia w różnych sytuacjach drogowych. Obecnie kilku wiodących producentów prowadzi badania nad jeszcze bardziej zaawansowanym systemem, w którym w optymalnym doborze charakterystyki zawieszenia pomaga  kamera monitorująca w czasie rzeczywistym stan nawierzchni bezpośrednio przed pojazdem.

Tekst, film i zdjęcia: Jakub Sandecki

Komentarze  
Andrzej
0 #1 Andrzej 2017-03-09 14:05
Super.To moze autor jeszcze doda roznice w kosztach naprawy zawieszenia klasycznego i pneumatycznego. Wystarczy np porownac koszty w tym samym modelu z zawieszeniem klasycznym i pneumatycznym.I wtedy mozna pisac peany.Gdyby byl problem to wystarczy porownac np Lexusa RX 450h o zawieszeniu klasycznym i pneumatycznym.J ak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniadze.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Jakub Sandecki
0 #2 Jakub Sandecki 2017-03-12 18:19
W przypadku marek premium (a więc właśnie np. Lexus) koszty oczywiście są, ale też nie aż takie jak kiedyś, są zamienniki, wiele elementów można regenerować. Natomiast w przypadku np. Citroena różnice cen są symboliczne.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Andrzej
0 #3 Andrzej 2017-03-14 12:57
Cytuję Jakub Sandecki:
W przypadku marek premium (a więc właśnie np. Lexus) koszty oczywiście są, ale też nie aż takie jak kiedyś, są zamienniki, wiele elementów można regenerować. Natomiast w przypadku np. Citroena różnice cen są symboliczne.

Prawde mowiac nie jestem zwolennikiem zawieszenia pneumatycznego. Oczywiscie jak samochod jest w miare nowy to jest jeszcze ok.Ale kiedys w LS430 padlo w czasie jazdy i to byla masakra.Samocho d zrobil sie doslownie jak woz drabinasty i nie dalo sie nim kompletnie jechac.Na szczescie bylo to w miescie i jakoch doczlapalem sie do serwisu.Teraz wybierajac samochod-wlasni e RXa- wybralem zawieszenie konwencjonalne. Porownywalem oba i roznica zachowan byla bardzo mala.Moze jedynym plusem pnaumatycznego bylqa mozliwosc podnoszenia nadwozia z czego i tak korzysta sie sporadycznie.A roznaca w cenie amortyzatorow-a kurat zamiennikow na razie nie ma- jest olbrzymia.Uznal em ze zawieszenie klasyczne jest zdecydowanie bezpieczniejsze w przypadku gdy cos sie dzieje.Bo tam widac ze amortyzato sie poci i czas og wymieniac.W pneumatycznym albo dziala albo nie dziala.A ze akurat jechalem LSem i padlo w czasie jazdy to mialem tylko szczescie ze jechalem ok 50km/h.I tak bylo ciezko z hamowaniem.Nie wiem co by sie stalo gdybym np jechal droga z drzewami przy krawedzi i np przy 90km/h by mi to padlo.Raczej jestem bez szans.Oczywisci e nie neguje ze zawieszenie hydrauliczne czy pneumantyczne jest dobre ale z punktu widzenia przecietnego uzytkownika klasyczne jest moim zdaniem zdecydowanie lepsze.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Jakub Sandecki
0 #4 Jakub Sandecki 2017-03-14 22:25
Zgoda, są dodatkowe koszty, ale są też zalety. Proszę spróbować jak prowadzi się mocno obciążony samochód bez pneumatyki, a potem tą samą trasę pokonać autem w nią wyposażoną i wtedy wrócimy do dyskusji :)
Cytować | Zgłoś administratorowi
Jakub Sandecki
0 #5 Jakub Sandecki 2017-03-14 22:27
Zgoda, są dodatkowe koszty, ale są też niezaprzeczalne zalety takiego rozwiązania. Proszę spróbować jak prowadzi się mocno obciążony (np. 4 osoby + bagaż) samochód bez pneumatyki, a potem tą samą trasę pokonać autem w nią wyposażoną i wtedy wrócimy do dyskusji :)
Cytować | Zgłoś administratorowi
Andrzej
-1 #6 Andrzej 2017-03-16 15:04
Cytuję Jakub Sandecki:
Zgoda, są dodatkowe koszty, ale są też niezaprzeczalne zalety takiego rozwiązania. Proszę spróbować jak prowadzi się mocno obciążony (np. 4 osoby + bagaż) samochód bez pneumatyki, a potem tą samą trasę pokonać autem w nią wyposażoną i wtedy wrócimy do dyskusji :)

Cytuję Jakub Sandecki:
Zgoda, są dodatkowe koszty, ale są też niezaprzeczalne zalety takiego rozwiązania. Proszę spróbować jak prowadzi się mocno obciążony (np. 4 osoby + bagaż) samochód bez pneumatyki, a potem tą samą trasę pokonać autem w nią wyposażoną i wtedy wrócimy do dyskusji :)

Oczywiscie w ten sposob mozemy sie spierac do spodu.Ale akurat tak sie szklada ze mam rowniez A8 z zawieszeniem pneumatycznym.I swego czasu bylo to auto do rodzinnych podrozy a wiec bywalo ze bylo nawet zaladowane.Zawi eszenie jest zawsze ustawione na "auto" .I to co moge stwierdzic ze samochod zaczyna sie utwardzac jak przekrocze 130km/h.Do tej predkosci nie reaguje.Lexus tez jezdzil zaladowany i jakos nie bylo problemu nawet przy predkosciach rzedu 140-150.Po prostu jechal tak samo.Trudno jest zrobic prywatnie pelny test majac taki sam model z oboma zawieszeniami.A le testujac Lexusa RX jechalem z zawieszeniem zwyklym i pneumatycznym z 4ma doroslymi "na pokladzie".I nie czulem prawie zadnej roznicy.Oczywis cie jakies byly ale subtelne i niewarte duzej doplaty+pozniej szych problemow.Nie twierdze ze zawieszenie pneumatyczne jest zle bo nie jest.Ale twierdze ze jego koszt+ pozniejsze problemy zwiazane z eksploatacja na polskich drogach a szczegolnie ulicach nie sa warte zachodu.Dla normalnego uzytkownika jezdzacego normalnie nie ma to-moim zdaniem -sensu.Tym bardziej ze nadal olbrzymia przewage ilosciowa maja samochody z klasycznym zawieszeniem a ewentualne wypadki nie wynikaja z rodzaju zawieszenia a -najczesciej- z glupoty kierowcow.Ale to juz inna bajka na inny temat.BRD to temat-woda i akurat ten zaczyna sie od Wytycznych a wiec ciagle obowiazujacego gniota zwanego DzU nr 43 napisanego onegdaj przez "kogos" kto mial dosc nikle pojecie o tematyce projektowania drog i co do dzis msci sie dalej.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.