park 6092 960 72011 węzłów przesiadkowych powstanie w najbliższych latach dzięki współpracy powiatu poznańskiego z gminami. To oznacza, że mieszkańcy wyremontowaną drogą lub nową ścieżką rowerową dojadą do stacji PKP czy pętli autobusowej, gdzie wygodnie zaparkują auto lub rower. Tam przesiądą się na kolej lub autobus, którym bezpiecznie dotrą na przykład do Poznania. Dla każdego z tych projektów partnerem jest powiat poznański. W Urzędzie Marszałkowskim podpisana została kolejna umowa na budowę Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego, tym razem w Kórniku, gdzie partnerem jest także powiat.

- Przystąpienie do Stowarzyszenia Metropolii Poznań otworzyła dla powiatu poznańskiego przysłowiowy kurek z pieniędzmi unijnymi. Będąc członkiem stowarzyszenia, wraz z podpoznańskimi gminami i Poznaniem, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, startujemy z dużo lepszej pozycji w rywalizacji o dotacje unijne. Jednocześnie zyskujemy większą funkcjonalność realizowanych przedsięwzięć – nie ma wątpliwości Jan Grabkowski, starosta poznański.

W przypadku Kórnika projekt zakłada rozbudowę parkingów P&R (Park and Ride) w bezpośrednim sąsiedztwie torów kolejowych w Szczodrzykowie (przy stacji kolejowej Kórnik) oraz budowę parkingu B&R (Bike and Ride) tuż przy peronie nr 1 w Szczodrzykowie (przy stacji kolejowej Kórnik).

Ponadto powstaną ścieżki rowerowe od ul. Dworcowej w Dziećmierowie do budynku dworca w Szczodrzykowie (przy ul. Kolejowej). Na ulicy Dworcowej w Szczodrzykowie zmodernizowany będzie także chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym. Gmina, w ramach projektu, zakupi też dwa autobusowy niskopodłogowe. W tym projekcie powiat poznański wybuduje ścieżkę rowerową w ciągu drogi powiatowej nr 2476P (od skrzyżowania z DW 34 do miejscowości Runowo) o długości blisko 1 kilometra, która będzie powiązana z zintegrowanym węzłem przesiadkowym Kórnik.

- Obecnie jesteśmy po rozstrzygniętych przetargach w formule „zaprojektuj i wybuduj” na budowę węzłów przesiadkowych na drogach powiatowych: ul. Kiszkowskiej w Pobiedziskach oraz ulicy Głównej i Dworcowej w Biskupicach, gdzie  zmodernizujemy nawierzchnię i wybudujemy ścieżki rowerowe – wyjaśnia Jan Grabkowski, starosta poznański. - Te zadania wykonujemy wspólnie z gminą Pobiedziska. Natomiast budowa ścieżki rowerowej na ul. Gnieźnieńskiej realizowana jest z Murowaną Gośliną. Wspólnie z gminami, jesteśmy gotowi na budowę kolejnych, węzłów przesiadkowych.

Tylko w przypadku Murowanej Gośliny, Pobiedzisk i Kórnika łączna wartość projektów wynosi ok. 43,5 mln złotych, z czego dofinansowanie unijne stanowi 36,2 mln zł. Wkład powiatu jako partnera do tych zadań to blisko 6 mln złotych, przy dofinansowaniu w ramach ZIT-ów - 4,7 mln zł.

W kolejnych miesiącach powiat poznański wspólnie z Rokietnicą, Kostrzynem, Mosiną i Puszczykowem będzie występował o dofinansowanie z Unii na powstanie kolejnych węzłów przesiadkowych. A to gwarantuje budowę parkingów i bezpiecznych dróg dojazdowych do węzłów przesiadkowych.

W ramach ZIT-ów ujęty jest także projekt przebudowy ulicy Grunwaldzkiej na granicy miasta i gminy Komorniki, dzięki czemu powstanie tunel pod przejazdem kolejowym w Plewiskach.

Źródło: Starostwo Powiatowe w Poznaniu

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.