Przykład wykorzystania modelu
Dla zobrazowania modelu przedstawiony zostanie przykład obliczeń wykonanych dla stacji paliw z zapleczem gastronomicznym. Założono, że na stacji paliw wraz z parkingami w ciągu godziny manewry parkingowe wykona 96 samochodów osobowych, 2 autobusy i 6 samochodów ciężarowych. Założono również, że średnio na parkingu dla samochodów ciężarowych w strefie „2” przebywać będzie jeden samochód ciężarowy z agregatem chłodniczym. Parkingi i stacja paliw potraktowane zostały całościowo bez podziału na analizowane odrębnie części. W tablicy 4 zebrane są dane wykorzystane przy modelowaniu.
Po podstawieniu do równań 1-4 danych przedstawionych w tablicy 4 uzyskane zostały następujące poziomy mocy akustycznej:
Lw = 96.3 dB (całkowity poziom mocy akustycznej z rejonu stacji paliw)
LwO = 89.5 dB (poziom mocy akustycznej samochodów osobowych)
LwA = 85.2 dB (poziom mocy akustycznej autobusów)
LwC = 94.8 dB (poziom mocy akustycznej samochodów ciężarowych)
Dla lepszego odwzorowania lokalizacji źródeł hałasu moc całkowita rozdzielona została na kilka źródeł liniowych o jednostkowym poziomie mocy 69.3 dB/m i łącznej długości 500 m. Na rys. 5 przedstawione są wyniki symulacji wykonanej za pomocą programu komputerowego HPZ2001 dla danych akustycznych przedstawionych powyżej i dla założonego arbitralnie planu zagospodarowania stacji paliw. Zakładając, że lokalizacja stacji wymusza zachowanie równoważnego poziomu hałasu wynoszącego 55 dB warunki te będą spełnione na granicach działki (linia rozdzielająca kolor żółty i błękitny na zamieszczonym rysunku).
W opinii autorów w większości przypadków modelowania akustycznego parkingów, placów manewrowych itp. lepsze rezultaty symulacji uzyskuje się stosując zastępcze źródła liniowe (umieszczone na wysokości 0.3 m nad powierzchnią) niż źródła punktowe.
Wnioski
Zaprezentowany model może być stosowany do symulacji hałasu związanego z infrastrukturą drogową, w której dominują manewry pojazdów typowe dla parkowania. Model ten odzwierciedla charakterystyki akustyczne pojazdów eksploatowanych w Polsce w latach 2007 - 2009. Jak wykazały porównania z wynikami uzyskiwanymi za pomocą metodyki ITB wartości poziomów mocy akustycznej uzyskane w modelu CP2009 są o około 5-10 dB niższe. Wynika to ze znacznego wyciszenia współczesnych pojazdów samochodowych w stosunku do pojazdów stanowiących podstawę modelu ITB. Jednocześnie model CP2009 jest bardziej elastyczny i umożliwia uwzględnienie drogi dojazdu, stanu nawierzchni oraz obecności pojazdów z agregatami chłodniczymi.
Jerzy Ejsmont
Grzegorz Ronowski
Politechnika Gdańska, Wydział Mechaniczny
Literatura:
ITB, 1991: Metoda prognozowania hałasu emitowanego z obszarów dużych źródeł powierzchniowych, Instrukcja 311, Instytut Techniki Budowlanej, Warszawa 1991
- «« poprz.
- nast.