Spis treści

Przykład wykorzystania modelu

Dla zobrazowania modelu przedstawiony zostanie przykład obliczeń wykonanych dla stacji paliw z zapleczem gastronomicznym. Założono, że na stacji paliw wraz z parkingami w ciągu godziny manewry parkingowe wykona 96 samochodów osobowych, 2 autobusy i 6 samochodów ciężarowych. Założono również, że średnio na parkingu dla samochodów ciężarowych w strefie „2” przebywać będzie jeden samochód ciężarowy z agregatem chłodniczym. Parkingi i stacja paliw potraktowane zostały całościowo bez podziału na analizowane odrębnie części. W tablicy 4 zebrane są dane wykorzystane przy modelowaniu.

Tab. 4. Dane wykorzystane do modelowania

Po podstawieniu do równań 1-4 danych przedstawionych w tablicy 4 uzyskane zostały następujące poziomy mocy akustycznej:
Lw = 96.3 dB (całkowity poziom mocy akustycznej z rejonu stacji paliw)
LwO = 89.5 dB (poziom mocy akustycznej samochodów osobowych)
LwA = 85.2 dB (poziom mocy akustycznej autobusów)
LwC = 94.8 dB (poziom mocy akustycznej samochodów ciężarowych)

Dla lepszego odwzorowania lokalizacji źródeł hałasu moc całkowita rozdzielona została na kilka źródeł liniowych o jednostkowym poziomie mocy 69.3 dB/m i łącznej długości 500 m. Na rys. 5 przedstawione są wyniki symulacji wykonanej za pomocą programu komputerowego HPZ2001 dla danych akustycznych przedstawionych powyżej i dla założonego arbitralnie planu zagospodarowania stacji paliw. Zakładając, że lokalizacja stacji wymusza zachowanie równoważnego poziomu hałasu wynoszącego 55 dB warunki te będą spełnione na granicach działki (linia rozdzielająca kolor żółty i błękitny na zamieszczonym rysunku).

W opinii autorów w większości przypadków modelowania akustycznego parkingów, placów manewrowych itp. lepsze rezultaty symulacji uzyskuje się stosując zastępcze źródła liniowe (umieszczone na wysokości 0.3 m nad powierzchnią) niż źródła punktowe.

Rys.  5. Wynik symulacji równoważnego poziomu dźwięku w rejonie przykładowej stacji paliw.

Wnioski

Zaprezentowany model może być stosowany do symulacji hałasu związanego z infrastrukturą drogową, w której dominują manewry pojazdów typowe dla parkowania. Model ten odzwierciedla charakterystyki akustyczne pojazdów eksploatowanych w Polsce w latach 2007 - 2009. Jak wykazały porównania z wynikami uzyskiwanymi za pomocą metodyki ITB wartości poziomów mocy akustycznej uzyskane w modelu CP2009 są o około 5-10 dB niższe. Wynika to ze znacznego wyciszenia współczesnych pojazdów samochodowych w stosunku do pojazdów stanowiących podstawę modelu ITB. Jednocześnie model CP2009 jest bardziej elastyczny i umożliwia uwzględnienie drogi dojazdu, stanu nawierzchni oraz obecności pojazdów z agregatami chłodniczymi.

Jerzy Ejsmont
Grzegorz Ronowski
Politechnika Gdańska, Wydział Mechaniczny

Literatura:
ITB, 1991: Metoda prognozowania hałasu emitowanego z obszarów dużych źródeł powierzchniowych, Instrukcja 311, Instytut Techniki Budowlanej, Warszawa 1991

Komentarze  
jony26
0 #1 jony26 2018-02-05 21:43
co to jest LW0 (1m) we wzorze na poziom mocy akustycznej dla samochodu osobowego ?
Cytować | Zgłoś administratorowi
Redakcja - edroga.pl
0 #2 Redakcja - edroga.pl 2018-02-06 09:28
LWO (1m) to obliczeniowy poziom mocy akustycznej emitowanej podczas wolnego przejazdu drogi o długości 1 m przez samochód osobowy. W uaktualnionym modelu CP 2015 jest on równy 42 dB/m.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.