14Instytut Badawczy Dróg i Mostów (IBDiM) od ubiegłego roku jest jedynym w Polsce posiadaczem urządzenia OBSI (OBSI z ang. On-Board Sound Intensity), które służy do pomiaru hałaśliwości nawierzchni drogowych. Metoda OBSI była wykorzystywana do tej pory głównie w Stanach Zjednoczonych. Pomiary będą też wykonane w Polsce.

W skład urządzenia wchodzą specjalne, bardzo czułe mikrofony, które montuje się bezpośrednio przy kole samochodu pomiarowego, przetwornik pomiarowy, wzmacniacz sygnału, źródło zasilania oraz przenośny komputer. Jedną z niepodważalnych zalet OBSI jest to, że urządzenie mieści się w jednej walizce i można go szybko zamontować na różnych pojazdach.

- Urządzenie zostało zakupione głównie z myślą o projekcie RID* – poinformował prof. Adam Zofka z IBDiM. – W ramach projektu prowadzone będzie badanie porównawcze metod pomiaru hałasu drogowego: CPX**, SPB*** i OBSI. Poziom hałasu zależy bowiem nie tylko od samej nawierzchni, ale także w dużym stopniu od warunków otoczenia czy samego pomiaru, np. wykorzystanych opon czy pojazdu.

Prof. Adam Zofka wraz z Maciejem Maliszewskim do wstępnych testów użyli samochodu elektrycznego, aby wyeliminować np. szum silnika (stąd OBSIe). - Po przeszukaniu kilkuset pozycji literaturowych nie znaleźliśmy świadectwa, że ktoś przed nami montował OBSI na pojeździe elektrycznym – dodał prof. Zofka.

Instytut Badawczy Dróg i Mostów w konsorcjum z Politechniką Krakowską (lider) oraz Politechnikami Warszawską, Wrocławską i Lubelską w ramach projektu RID zajmą się opracowaniem metodyki pomiaru hałasu drogowego oraz ochrony przed hałasem poprzez określenie parametrów, właściwości technicznych drogi i otaczającej ją infrastruktury.  W efekcie mają powstać wytyczne prowadzenia badań i oceny hałaśliwości dróg oraz wymagania techniczne dotyczące projektowania i utrzymania nawierzchni w aspekcie ochrony przed hałasem.

Pomiary hałasu przy drogach są prowadzone w Polsce od lat. Metody są znane i sprawdzone. Po co więc wprowadzać nowe urządzenie?
- Alternatywna metoda w badaniach zawsze jest pożądana – wyjaśnił prof. Zofka. – W nauce trzeba dążyć do zadawania niewygodnych pytań: czy dotychczasowe metody są rzeczywiście najlepsze? Są pozytywne opinie na temat OBSI z różnych stron świata, również z Europy. Teraz my, w ramach projektu RID, zweryfikujemy tę metodę. Przy okazji rozpoczniemy prace nad bardziej zaawansowanymi metodami interpretacji widm, które powstają podczas tych badań.

Nieodłączną częścią badań naukowych jest porównywanie, w tym również wyników badań wykonywanych metodami znanymi i od lat stosowanymi z nowymi, które należy sprawdzić. Jak podsumował prof. Zofka, za dwa lata się przekonamy, czy było warto kupować urządzenie, czy nie. Ale będzie to okazja, aby w ramach projektu zrobić własne badania na polskich drogach.

IH
(na podstawie informacji z IBDiM oraz wystąpienia prof. Adama Zofki „Unikalna metoda oceny hałaśliwości nawierzchni drogowych OBSIe” podczas II Krakowskich Dni Nawierzchni)

*RID – Rozwój Innowacji Drogowych; przedsięwzięcie, polegające na wsparciu badań naukowych lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa, powstało dzięki współpracy GDDKiA i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jego podstawowym celem jest zrealizowanie i wdrożenie wyników projektów badawczych z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i efektywności systemu zarządzania ruchem, a także opracowywanie optymalnych norm i standardów planowania, projektowania, technologii oraz budowy i eksploatacji dróg w Polsce.
**CPX – Close Proximity Method; tzw. metoda bliskości, która polega na pomiarze poziomu hałasu toczenia opony umieszczonej w specjalnie wyciszonej przyczepie.
***SPB – Statistical Pass-By Method; tzw. metoda statystycznego przejazdu, wykonywana w odległości kilku metrów od badanej nawierzchni.

banner nowy

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.