Ochrona środowiska

edroga153Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała zarządzenie dotyczące finansowania projektów w ramach Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Warszawy. 16 mld zł pomoże stolicy w walce o czyste powietrze. Najwięcej środków z programu przeznaczonych zostanie na inwestycje w transport publiczny.

edroga172W Lublinie rozpoczął się wiosenny etap zwalczania szrotówka kasztanowcowiaczka. 26 kwietnia na kasztanowcach pojawiły się pierwsze opaski lepowe. Będą one zakładane sukcesywnie, zaczynając od kasztanowców w okolicy ul. Głębokiej, Miasteczka Akademickiego i al. Kraśnickiej.

edroga966Podjęte dziś działania mogą obniżyć przyszłe wzrosty zakupu ropy, a wdrażanie środków transportu o obniżonej emisji spalin spowoduje nawet spadek cen, co przełoży się na korzyści gospodarcze w państwach, które ropę importują. Autorzy analizy zawartej w raporcie Oil Market Futures twierdzą, że polityka promowania niskoemisyjnego transportu może zmniejszyć światowe ceny ropy i tym samym obniżyć wydatki związane z jej zakupem do 330 miliardów USD rocznie w okresie 2020-2030.

technology 785742 640W ubiegłym tygodniu rozpoczęły się konsultacje społeczne „Prognozy oddziaływania na środowisko projektu Planu Transportowego dla Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020”. Uwagi i opinie do dokumentu można składać do 16 maja br.

IMG 8109Około 40 proc. powierzchni Krakowa to tereny niezabudowane. Wśród nich są obszary o dużych wartościach przyrodniczych, ale również pola i zieleń nieurządzona, które w dużej mierze wpływają na warunki earosanitarne. Te wszystkie otwarte tereny przeciwdziałają stagnacji powietrza w mieście, sprzyjają wentylacji, zapobiegają gromadzeniu się zanieczyszczeń i deficytowi tlenu. Opracowywane obecnie miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego mają zapewnić, że na tych obszarach musi pozostać co najmniej około 50-70 proc. powierzchni biologicznie czynnej. Dzięki temu zachowane pozostaną proporcje terenów zabudowanych i niezabudowanych.

edroga363We wrześniu 2015 roku został przyjęty Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Z szacunków Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wynika, że do sfinansowania wszystkich inwestycji zabraknie około 90 mld zł. Dlatego na początku bieżącego roku powołano pięć grup roboczych, które mają wypracować propozycje rozwiązań w zakresie prawa, zamówień publicznych oraz kwestii technicznych i finansowych, mogących bezpośrednio przełożyć się na zoptymalizowanie całego procesu inwestycyjnego, a w efekcie obniżyć koszty.