edroga153Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz podpisała zarządzenie dotyczące finansowania projektów w ramach Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Warszawy. 16 mld zł pomoże stolicy w walce o czyste powietrze. Najwięcej środków z programu przeznaczonych zostanie na inwestycje w transport publiczny.

Podpisanie zarządzenia dotyczącego programu inwestycyjnego do Planu gospodarki niskoemisyjnej otwiera drogę do finansowania projektów związanych z gospodarką niskoemisyjną, takich jak projekty i inwestycje zwiększające efektywność energetyczną, termomodernizację budynków, modernizację źródeł ciepła i sieci dystrybucji energii oraz instalację odnawialnych źródeł energii. W Programie znajduje się blisko 1000 projektów inwestycyjnych, z których ponad 700 będzie zrealizowanych przez miasto. Pozostałe to inwestycje m.in. uczelni wyższych, spółdzielni mieszkaniowych oraz firm energetycznych działających na terenie stolicy.

Wśród planowanych inwestycji są np. przebudowa oświetlenia ulicznego z zastosowaniem energooszczędnych technologii (m.in. ul. Marymoncka, Miodowa, Żelazna, Zieleniecka) o łącznej wartości 10 mln zł, czy doprowadzenie ciepła sieciowego w budynkach komunalnych na Pradze-Południe, -Północ oraz Targówku o wartości 84 mln zł. Najwięcej środków z programu inwestycyjnego przeznaczona zostanie na inwestycje w transport publiczny, jak rozbudowa II linii metra - 6,5 mld zł, rozbudowa tras rowerowych (m.in. wzdłuż ul. Jagiellońskiej, Grójeckiej, Marsa, Puławskiej, kładka pieszo-rowerowa nad Wisłą, czy na Moście Łazienkowskim) – 151 mln zł, budowa parkingów P+R (np. Młociny) – 11,5 mln zł, rozbudowa sieci tramwajowej (m.in. na Tarchomin, Wilanów, Gocław) oraz zakup taboru – blisko 2 mld zł.

Transport publiczny
Warszawa EkodziałaniaAby zmniejszyć emisję substancji niebezpiecznych dla zdrowia, na którą główny wpływ ma transport, miasto prowadzi szereg działań systemowych i inwestycyjnych. Rozwój systemu transportu publicznego, przede wszystkim opartego o transport niskoemisyjny w tym głównie szynowy, jest priorytetem inwestycyjnym władz m.st. Warszawy. Wskazują na to nie tylko kwoty zainwestowanych środków (niemal 10 mld złotych w latach 2007-2014), ale również realna poprawa komfortu podróżowania po stolicy. Działania promujące poruszanie się komunikacją zbiorową, powiązane z atrakcyjną cenowo taryfą biletową obejmującą obecnie 30 gmin otaczających Warszawę, przyniosły w ostatnim okresie wzrost pasażerów o 20% i spadek samochodów wjeżdżających do centrum o 10%. Jednocześnie cały czas modernizowany jest tabor autobusowy – coraz więcej pojazdów spełnia najwyższe normy emisji spalin. Dzięki zakupom nowoczesnego taboru większość stołecznych autobusów to pojazdy spełniające rygorystyczne normy Euro4 i wyższe.

Warszawa, jako jedno z 26 miast na świecie i jedyne z regionu Europy Środkowej, stała się sygnatariuszem Deklaracji Niskoemisyjnych Autobusów w ramach organizacji C40. Obok Kopenhagi, Amsterdamu, Berlina, Londynu, Oslo i Los Angeles, Warszawa nie tylko przyjęła na siebie deklarację dotyczącą stopniowego zastępowania autobusów zasilanych olejem napędowym, ale rozpoczęła w tej mierze konkretne działania. Tylko w tym roku na warszawskie ulice wyjechało 45 niskoemisyjnych autobusów (elektryczne i zasilane gazem LNG), a w ciągu najbliższych kilku lat pojawi się ich co najmniej 130. Już dziś pasażerowie podróżują też nowymi autobusami spełniającymi najwyższą normę EURO 6 i dodatkowo wyposażonymi w system paneli słonecznych, który umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa w ruchu miejskim oraz ograniczenie emisji spalin do atmosfery.

Niezwykle istotnym elementem budowania spójnego i zintegrowanego systemu transportu publicznego było rozpoczęcie tworzenia systemu parkingów strategicznych „Parkuj i Jedź”. Warszawa jest jedynym miastem w Polsce, w którym system P+R funkcjonuje na dużą skalę. Łącznie składa się on z 13 parkingów oferujących 4 tys. miejsc parkingowych. Dzięki porozumieniu z 39 gminami metropolii warszawskiej system parkingów P+R będzie w najbliższych latach rozwijany w skali całej metropolii i docelowo ma obejmować ponad 40 tego typu obiektów zlokalizowanych w kluczowych węzłach komunikacyjnych. Wspomniane powyżej porozumienie jest pierwszą tego typu inicjatywą tworzącą realne działania w zakresie rozwoju metropolii warszawskiej od czasów transformacji.

Jedną z ważniejszych decyzji dotyczących promocji transportu publicznego było również uprzywilejowanie autobusów i tramwajów poprzez wydzielanie buspasów i trambuspasów, których obecnie w Warszawie jest 42,5 km. Z racji na ich lokalizację w strefie centralnej miasta, mają one nie tylko pozytywny wpływ na system transportu publicznego, ale również wpływają na ograniczenie ruchu samochodów osobowych szczególnie w centrum miasta.

Kolejnym niezwykle istotnym elementem polityki miasta w zakresie jakości powietrza jest promowanie ruchu rowerowego. Na zmianę nawyków komunikacyjnych mieszkańców Warszawy w zakresie poruszania się po mieście ogromny wpływ miało uruchomienie w 2012 r. pierwszych samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich Veturilo. Dzięki rosnącej ilości nowych tras rowerowych, rozszerzaniu infrastruktury parkingów i stojaków rowerowych, rośnie liczba mieszkańców korzystających z roweru w codziennych podróżach. Tylko w ostatnim roku zrealizowano prawie 60 km tras rowerowych, łącznie do końca 2016 będzie ich już 550 km.

W okresie od wiosny do jesieni, co najmniej raz w miesiącu Zarząd Oczyszczania Miasta przeprowadza mechaniczne zmywanie ulic. Również Dzielnice w miarę możliwości finansowych prowadzą mechaniczne zmywanie zarządzanych przez siebie dróg.

Na obszarze m.st. Warszawy od kilku lat obowiązują ograniczenia tonażowe dla pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 5 i 10 ton. Wjazd wymaga uzyskania każdorazowo identyfikatora. Obowiązuje również zakaz ruchu tranzytowego przez Warszawę. Pojazdy o masie całkowitej powyżej 16 t nie mogą poruszać się po mieście w godzinach 7-10 oraz 16-20.

Zieleń
Wszystkie tereny zieleni, wraz z lasami, stanowią ok. 40 proc. powierzchni Warszawy (są to parki i ogrody, zieleń osiedlowa, przyuliczna i cmentarna, obszary otwarte, lasy i inne). W granicach miasta jest 27 kompleksów lasów miejskich, z których 15 zarządzanych jest przez samorząd warszawski, 85 parków oraz dziesiątki zieleńców.

Wśród działań miasta ważnym zadaniem jest zwiększenie udziału zieleni w Warszawie. W latach 2007-2015 nasadzono ponad 245 tys. drzew i 800 tys. krzewów. W tym czasie powstało też 11 nowych parków, m.in. Dygata na Mokotowie, Fort Bema na Bemowie, Hassów w Ursusie, Kotańskiego we Włochach, czy Polińskiego na Pradze-Południe, a w najbliższych latach miasto planuje utworzyć kolejne parki, np. „Służewiecki” czy „Zachodni” przy ul. Gierdziejewskiego. Nakłady na obszary zieleni i ochronę przyrody tylko w latach 2013-2014 wyniosły 200 mln zł.

Miasto prowadzi wiele prac związanych z utrzymaniem i rozwojem obszarów zieleni. Dokonywane są liczne nasadzenia w parkach i wzdłuż szlaków komunikacyjnych. W celu podnoszenia świadomości mieszkańców prowadzone są liczne akcje edukacyjne oraz propagujące zachowania proekologiczne: m.in. oszczędzanie energii (kampania Warszawa Unplugged), poruszanie się rowerem i komunikacją zbiorową.

Źródło: UM Warszawa

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.