Ustawą z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz.U. z 2014 r., poz. 768) Sejm ustanowił zmiany w ustawach Prawo budowlane (Dz.U. z 2013 r., poz. 1409, z 2014 r., poz. 40) oraz o samorządach architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Dz. U. z 2013 r., poz. 932 i 1650), a także w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. 2012 r., poz. 572 z późn. zm.). Nowe przepisy, tzw. drugiej ustawy deregulacyjnej, będą  obowiązywać od 10 sierpnia 2014 r. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa na swojej stronie internetowej przedstawia najważniejsze zmiany jakie ta regulacja niesie dla branży drogowej. Poniżej przytaczamy materiał opracowany przez OIGD.

 

Postępowania kwalifikacyjne do uzyskania uprawnień budowlanych

Postępowanie kwalifikacyjne do uzyskania uprawnień budowlanych prowadzi właściwa izba samorządu zawodowego.*

Zgodnie z dodanym do art. 12 ust. 4 a znowelizowanej ustawy Prawo budowlane – egzamin do uzyskania uprawnień budowlanych składa się z części pisemnej, przeprowadzanej w formie testu oraz z części ustnej. Z egzaminu zwolnieni są absolwenci studiów wyższych prowadzonych na podstawie umowy, o której mowa w art. 168 b ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.), zawartej między uczelnią a właściwym organem samorządu zawodowego oraz zgodnie z przepisami wydanymi przez właściwego ministra do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa.

W zależności od posiadanego wykształcenia i zakresu odbytej praktyki zawodowej egzamin jest przeprowadzany na uprawnienia budowlane do:

1)      projektowania w danej specjalności;

2)      kierowania robotami budowlanymi w danej specjalności;

3)      projektowania i kierowania robotami budowlanymi w danej specjalności.

Przy ubieganiu się o nadanie uprawnień budowlanych w innej specjalności lub innym zakresie niż posiadane egzamin jest ograniczony wyłącznie do zagadnień nieobjętych zakresem egzaminu obowiązującym przy ubieganiu się o już posiadane uprawnienia budowlane.

Egzamin jest przeprowadzany co najmniej dwa razy w roku, w terminach ustalanych przez właściwą izbę samorządu zawodowego. Zawiadomienie o terminie egzaminu właściwa izba samorządu zawodowego doręcza, za pośrednictwem operatora pocztowego przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru, osobie ubiegającej się o nadanie uprawnień budowlanych, co najmniej miesiąc przed tym terminem.

Negatywny wynik części pisemnej egzaminu powoduje niedopuszczenie do części ustnej. Osoba, która uzyskała negatywny wynik egzaminu może ponownie do niego przystąpić, nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy. Osoba, która uzyskała negatywny wynik części ustnej egzaminu, może ponownie przystąpić tylko do tej części. Pozytywny wynik części pisemnej egzaminu jest ważny przez okres 3 lat od dnia jego uzyskania (art. 12 ust. 4 a, 4 b, 4 c, 4 d, 4 e, 4 f, 4 g, 4 h, 4 i znowelizowanej ustawy – Prawo budowlane).

Osoba ubiegająca się o nadanie uprawnień budowlanych wnosi opłatę za postępowanie kwalifikacyjne.

Zgodnie z art. 12 ust. 5 a znowelizowanej ustawy – Prawo budowlane opłata o nadanie uprawnień budowlanych do:

- projektowania bez ograniczeń,

- projektowania w ograniczonym zakresie,

- kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń,

- kierowania robotami budowlanymi w ograniczonym zakresie,

wynosi:

1)      z tytułu zakwalifikowania nie przekracza 22% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim roku kalendarzowym, ogłoszonego przez Prezesa GUS, zwanego dalej przeciętnym wynagrodzeniem;

2)      z tytułu przeprowadzenia egzaminu nie przekracza 22% kwoty przeciętnego wynagrodzenia;

3)      z tytułu ponownego przeprowadzenia części ustnej egzaminu nie przekracza 13% kwoty przeciętnego wynagrodzenia.

Zgodnie z art. 12 ust. 5 b znowelizowanej ustawy – Prawo budowlane opłata o nadanie uprawnień budowlanych do:

- projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń,

- projektowania i kierowania robotami budowlanymi w ograniczonym zakresie,

wynosi:

1)      z tytułu kwalifikowania nie przekracza 33% kwoty przeciętnego wynagrodzenia,

2)      z tytułu przeprowadzenia egzaminu nie przekracza 33% kwoty przeciętnego wynagrodzenia,

3)      z tytułu ponownego przeprowadzenia części ustnej egzaminu nie przekracza 19% kwoty przeciętnego wynagrodzenia.

4)      Zaznaczyć należy, iż wysokość opłat za postępowanie kwalifikacyjne ustala i podaje do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej właściwa krajowa izba samorządu zawodowego.

 

Rzeczoznawcy budowlani

Według art. 8 b ust. 1 znowelizowanej ustawy o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa tytuł rzeczoznawcy budowlanego może być nadany osobie, która:

1)      korzysta w pełni z praw publicznych,

2)      posiada:

a)      tytuł zawodowy magistra inżyniera, magistra inżyniera architekta, inżyniera lub inżyniera architekta,

b)      uprawnienia budowlane bez ograniczeń,

c)      co najmniej 10 lat praktyki w zakresie objętym rzeczoznawstwem,

d)     znaczący dorobek praktyczny w zakresie objętym rzeczoznawstwem;

3)      jest członkiem właściwej izby samorządu zawodowego.

Właściwy organ samorządu zawodowego, na wniosek zainteresowanego, orzeka w drodze decyzji, o nadaniu tytułu rzeczoznawcy budowlanego, określając zakres rzeczoznawstwa oraz okres do kiedy tytuł zachowuje ważność. Podstawę podjęcia czynności rzeczoznawcy budowlanego stanowi dokonanie wpisu na listę rzeczoznawców budowlanych na podstawie decyzji, o której mowa w art. 8 b ust. 2. Właściwy organ samorządu zawodowego orzeka, w drodze decyzji, o pozbawieniu tytułu rzeczoznawcy budowlanego na wniosek rzeczoznawcy lub w razie:

1)      pozbawienia praw publicznych,

2)      ukarania z tytułu odpowiedzialności zawodowej,

3)      nienależytego wykonania czynności rzeczoznawcy budowlanego.

Skreślenie z listy rzeczoznawców budowlanych następuje:

1)      na podstawie ostatecznej decyzji o pozbawieniu tytułu rzeczoznawcy budowlanego,

2)      w razie śmierci rzeczoznawcy.

 

Samorząd zawodowy inżynierów budownictwa

Samorząd zawodowy inżynierów budownictwa tworzą członkowie zrzeszeni w izbie inżynierów budownictwa.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 znowelizowanej ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządzie zawodowym architektów oraz inżynierów budownictwa (Dz.U. z 2013 r. poz. 932 z późn. zm.) „Prawo wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie przysługuje wyłącznie osobom wpisanym na listę członków właściwej izby samorządu zawodowego”. Oznacza to, iż tylko osoby będące członkami okręgowych izb inżynierów budownictwa mogą wykonywać samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.

 

Usługi transgraniczne

Ustawodawca dodał do ustawy Prawo budowlane art. 20 a, zgodnie z którym obywatel państwa członkowskiego posiadający kwalifikacje zawodowe inżyniera budownictwa, który prowadzi zgodnie z prawem działalność w zakresie tego zawodu w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, ma prawo do tymczasowego i okazjonalnego wykonywania zawodu inżyniera budownictwa na terenie RP, zwanego „świadczeniem usług transgranicznych”, bez konieczności uznawania kwalifikacji zawodowych. Przed rozpoczęciem świadczenia wyżej wymienionych usług po raz pierwszy na terenie RP konieczne jest przedłożenie okręgowej radzie izby budownictwa, właściwej ze względu na miejsce wykonywania czynności pisemnego oświadczenia o zamiarze świadczenia danej usługi. Informacja taka powinna zawierać rodzaj czynności zawodowych, jakie osoba zamierza wykonywać, miejsce i przybliżony termin jego rozpoczęcia i posiadanie ubezpieczenia z tytułu odpowiedzialności zawodowej.

 

Przepisy przejściowe

  1. Zgodnie  z art. 22 ust. 1 tzw. „drugiej ustawy de regulacyjnej”, osoby które uzyskały tytuł rzeczoznawcy budowlanego na podstawie dotychczasowych przepisów, uznaje się za rzeczoznawców budowlanych w rozumieniu znowelizowanej ustawy o samorządzie zawodowym i wpisuje się na listę rzeczoznawców budowlanych prowadzoną na podstawie tej ustawy.
  2. Zaznaczyć należy, iż na podstawie art. 22 ust. 3 uprawnienia budowlane uzyskane przed dniem wejścia w życie wyżej wymienionej ustawy zachowują ważność w zakresie wynikającym z dotychczasowych przepisów.

 

***

Zarząd Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa informuje, iż aktywnie uczestniczył w pracach nad projektem tzw. „drugiej ustawy de regulacyjnej”, opiniując kolejne projekty ustawy przygotowane przez Ministra Sprawiedliwości oraz w charakterze eksperta w pracach Sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do sprawa związanych z ograniczeniem biurokracji, gdzie projekt był procedowany.

Aktualnie Zarząd Izby przygotowuje opinię w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie samodzielnych funkcji technicznych, który to projekt w ramach konsultacji otrzymał z MIR.

 

*Zgodnie ze znowelizowaną ustawą Prawo budowlane – przez organ samorządu zawodowego należy rozumieć samorząd zawodowy architektów oraz inżynierów budownictwa. Zlikwidowany został natomiast samorząd zawodowy urbanistów (art. 29 ust. 1 tzw. „drugiej ustawy de regulacyjnej”).

 

Źródło: OIGD

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.