W postępowaniu dotyczącym inwestycji drogowych bardzo ważną rolę odgrywa raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. W praktyce wciąż występują związane z nim problemy dotyczące oceny jego znaczenia oraz skutków prawnych w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

 

Zakres konkretnego raportu będzie określany przez organ prowadzący sprawę. Przy niniejszej czynności trzeba uwzględniać stan współczesnej wiedzy i metod badań oraz istniejące możliwości techniczne wraz z dostępnością danych. Na ten temat wielokrotnie wypowiadało się orzecznictwo. Kilkukrotnie wskazano na przykład, że raport o oddziaływaniu na środowisko jest dokumentem prywatnym i podlega ocenie przez organ prowadzący postępowanie na takiej samej zasadzie, jak inne dokumenty prywatne złożone w postępowaniu przez inne strony (wyrok WSA w Szczecinie z dnia 11 października 2013 r., II SA/Sz 192/13, LEX nr 1390305).

Co do zasady, jeżeli raport nie budzi większych wątpliwości, organ nie musi szczegółowo badać jego zasadności i poprawności. Organ powinien jedynie zwrócić uwagę na to, czy raport jest spójny i logiczny (wyrok NSA z dnia 6 lutego 2013 r., II OSK 1862/11, LEX nr 1358431). Również na etapie postępowania sądowego, czy sądowo-administracyjnego niemożliwa jest samodzielna przez sąd ocena raportu, gdyż ta wymaga wiadomości specjalistycznych z innych niż prawo dziedzin nauki (wyrok NSA z dnia 1 marca 2013 r., II OSK 2105/11, LEX nr 1340187). Konkludując, wskazać można, że organ weryfikuje raport jako specjalny dowód w sprawie z punktu widzenia jego logiki i klarowności, a przy szczególnych wątpliwościach potrzebna będzie pomoc biegłych.

Podkreślić też trzeba, że nie można uznać za złą praktykę tego, że raport jest sporządzany przez inwestora, nawet inwestora publicznego Nawet w orzecznictwie wskazuje się, że nieuzasadnionym jest dopatrywanie się braku obiektywizmu po stronie podmiotu sporządzającego raport tylko z tego powodu, że obowiązek w tym zakresie został nałożony na inwestora. Raport bowiem zawsze pozostaje przedmiotem oceny właściwego organu administracji publicznej, a zawarte w nim wnioski są weryfikowane w oparciu o dostępną wiedzę (wyrok WSA w Poznaniu z dnia 31 stycznia 2013 r., IV SA/Po 505/12, LEX nr 127482).

dr Maciej J. Nowak

radca prawny

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.