Działania organów MI oraz GDDKiA rozpoczęte w 2007 roku zmierzające do zakończenia prac merytorycznych nad aktualizacją i weryfikacją trzech przepisów: dotyczących dróg publicznych, drogowych obiektów inżynierskich oraz autostrad płatnych nie przyniosły rezultatów. Przyczyn wstrzymania prac jest kilka, jedną z nich jest brak pełnego rozeznania skali niezbędnych zmian oraz prawnych i technicznych konsekwencji tych zmian, a także strategii działania i harmonogramu prac.
Lansowana przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów koncepcja połączenia trzech rozporządzeń dotyczących dróg publicznych, autostrad płatnych i drogowych obiektów inżynierskich w jedno, likwidacja wielu wymagań oraz częste powołania do Polskich Norm, nie znalazły akceptacji środowiska drogowców. Bo likwidację wymagań należało przeprowadzić bardzo rozważnie, gdyż minister wydając nowe rozporządzenie musi spełnić wymagania określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów w sprawie zasad techniki prawodawczej (Dz.U. Nr 100/2002, poz. 908). Należy również uwzględnić to, że zakres uregulowań w innych przepisach oraz normach nie jest także wystarczający i nie można ich przywoływać w przypadku np. wymiarowania konstrukcji nawierzchni czy urządzeń odwadniających. Trzeba też uwzględnić to, że nowe rozporządzenie będzie stosowane na drogach samorządowych, gdzie specjalistów w zakresie dróg nie jest wielu. A zarządcy dróg generalnie nie są przygotowani do oceny i weryfikacji dokumentacji projektowych i zapewnienia jednorodności rozwiązań przy zbyt ogólnych przepisach techniczno-budowlanych.
Proponuję, aby nowelizację „Warunków technicznych” wykonać w dwóch etapach.
ETAP I: Założenia do projektu nowelizacji „Warunków technicznych”
1. Analiza „Warunków technicznych”:
a) opracowanie ankiety dotyczącej oceny „Warunków technicznych”, rozprowadzenie w środowisku zawodowym i jej analiza,
b) zlecenie opinii o zakresie niezbędnych zmian „Warunków technicznych” do wybranych projektantów ulic, dróg zamiejskich, instytutów oraz zarządców dróg,
c) analiza niejednoznaczności zapisów, braków zrozumiałości, niedociągnięć i błędów,
d) zebranie najczęściej popełnianych błędów w projektowaniu i wykonawstwie dróg i sformułowanie zapisów w „Warunkach technicznych” eliminujących lub ograniczających ich dalsze występowanie,
e) ocena przydatności i kompletności zapisów w „Warunkach technicznych” w odniesieniu do przyjętego obecnie kierunku przekształceń sieci drogowej w Polsce,
f) zebranie doświadczeń zespołu zajmującego się rozpatrywaniem zgłaszanych do Ministra Infrastruktury wniosków o odstępstwo od „Warunków technicznych”.
2. Opracowanie projektu nowelizacji „Warunków technicznych”. Nowelizacja tj. zmiana lub korekta każdego z obowiązujących wymagań (paragrafu) musi być poprzedzona szczegółowym rozpatrzeniem aktualności jego treści pod kątem: legalności, kompletności, brd, nośności i trwałości oraz ochrony środowiska. Warunkiem zmiany lub korekty powinno być w każdym przypadku merytoryczne uzasadnienie, z przedstawieniem tła i konieczności wprowadzenia zmiany oraz wiarygodnej oceny konsekwencji technicznych i ekonomicznych.
3. Opiniowanie projektu nowelizacji „Warunków technicznych” przez:
a) wyznaczonych projektantów ulic, dróg zamiejskich oraz zarządców dróg,
b) organy przedstawicielskie zarządców dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich,
c) wyznaczone stowarzyszenia zawodowe (SITK, TUP, SARP).
- poprz.
- nast. »»
Po co budować i za kilka lat zmieniać ? Może spróbować od razu zbudować dobrze (wg nowoczesnych ale już sprawdzonych technologii)? Jeżeli ze zmianami poczekamy jeszcze 2-3 lata wszystkie autostrady będą już zaprojektowane a znaczna ich cześć zbudowana. Wtedy możemy sobie przepisy zmieniać - będą one dotyczyły dróg o niższych klasach. Czy rozpoczynając program budowy dróg w Polsce nikt nie pomyślał o tym aby konieczności wcześniejszego "unowocześnienia" (dostosowania ich do obecnego poziomy wiedzy technicznej) przepisów dotyczących strony technicznej budów. A zrobiono to po polsku " na koń, szabelka i... jakoś to będzie". Życzę owocnych konsultacji przez najbliższe 20 (?) lat.