Spis treści

Odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych cz. INa przestrzeni kilku ostatnich lat można zauważyć znaczny wzrost napływających do organów administracji architektoniczno-budowlanej, wniosków inwestorów o udzielenie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Do przeanalizowania tego zjawiska weźmy pod uwagę uczestników procesu budowlanego zajmujących się projektowaniem, budową, a także będących organami administracji publicznej w sprawach: budynków, dróg i drogowych obiektów inżynierskich, linii kolejowych.

Jak wynika z powyższego wykresu jest to proces rosnący. Czym jest to spowodowane? Przyjrzyjmy się temu zjawisku. Jakie czynniki miały decydujący wpływ na wzrost liczby napływających wniosków?

Przepisy techniczno-budowlane jako powszechnie obowiązujące muszą być obligatoryjnie przestrzegane w całym procesie inwestycyjnym. Ich zapisy najczęściej są o znacznym stopniu szczegółowości, a zatem odstąpienie od ich stosowania może być tylko w wyjątkowych przypadkach. Do najistotniejszych obszarów, które generują przyczyny powstawania kolizji w relacjach „inwestycja - przepisy techniczno-budowlane”, możemy zaliczyć:

  • wzrost funduszy na inwestycje infrastrukturalne,
  • ukształtowanie terenu,
  • zwarta zabudowa aglomeracji miejskich,
  • długotrwały proces przygotowawczy inwestycji,
  • niezrozumiałość przepisów,
  • ekologia i zabytki,
  • ekonomia.

Powyższe oznacza, iż odstępstwa wynikają z przyczyn niezależnych, ogólnych wynikających z warunków lokalnych, jak i też z przyczyn zależnych, subiektywnych wynikających najczęściej z nieznajomości zagadnień.

A zatem, na czym polega instytucja odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych?

Mówiąc najkrócej jest to zgoda na niezastosowanie się do konkretnego parametru (normy), określonego w przepisach techniczno-budowlanych. Całość procedury udzielania zgody na odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych zawiera art. 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r., Prawo budowlane.

Instytucja odstępstwa na gruncie prawa polskiego ma bezprecedensowy charakter, choćby z uwagi na jej istotę czy też zastosowane rozwiązania, w szczególności obowiązek „upoważnienia” przez właściwego ministra, który ustanowił przepis.

Jakie muszą być spełnione przesłanki do wydania zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych?

Przesłanka pozytywna: „w przypadkach szczególnie uzasadnionych”. Przytoczony cytat jednoznacznie określa, iż udzielania zgody na odstępstwa od przepisów techniczno- budowlanych, nie wolno stosować jako zasady. Nie wolno rozpatrywać spraw przy zastosowaniu szablonu, lecz każdą z nich załatwiać indywidualnie. Trzeba dokładnie i szczegółowo rozważyć czy jednoznacznie wynika możliwość dokonania odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych, a zgromadzona dokumentacja jednoznacznie wskazuje szczególnie ważne względy.

Przesłanka negatywna: „nie może powodować zagrożenia życia ludzkiego lub bezpieczeństwa mienia (...) - ograniczenia dostępności dla osób niepełnosprawnych”. Jest to bezwzględny zakaz, wobec którego odstępstwo musi być odrzucone.

„Nie powinno powodować pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych, a także stanu środowiska”. W cytowanym wersecie stwierdzenie „nie może” zostało zastąpione na „nie powinno”. Taki zapis umożliwia, poprzez wnikliwą ocenę przez właściwy organ administracji, udzielenie odstępstwa przy spełnieniu warunków zamiennych.

Co możemy zaliczyć do przypadków szczególnie uzasadnionych dopuszczających odstępstwo?

Autorzy ustawy słusznie zakładali, że w pewnych sytuacjach nie będzie można spełnić wymagań wynikających z przepisów techniczno-budowlanych. Będą istniały sytuacje szczególne, wynikające między innymi z warunków lokalnych, a w szczególności:

  • geometrii budowli, jej kształtu i wymiarów,
  • lokalizacji budowli względem sąsiadujących terenów (budowli),
  • charakterystyki terenu - jego ukształtowania,
  • stanu zagospodarowania danego obiektu i terenów sąsiadujących.
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.