Prawo
Na trwającym (30 marca - 1 kwietnia) 15. posiedzeniu Sejmu, posłowie pracują m.in. nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, projektem ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz projektem nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych.
- Szczegóły
W połowie lutego odbyło się spotkanie przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa w sprawie zmian we wzorcowych warunkach udziału w postępowaniach przetargowych. Uzgodniono, że zostaną wypracowane warunki udziału dla zadań o mniejszej wartości, dotyczących prac remontowych i przebudowy dróg krajowych.
- Szczegóły
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z organizacją wizyty papieża Franciszka oraz Światowych Dni Młodzieży. Potrzebna jest nowa ustawa, bo do wydarzeń o charakterze religijnym nie stosuje się przepisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, a konieczne jest zapewnienie porządku publicznego oraz poprawa bezpieczeństwa medycznego i transportowego.
- Szczegóły
O tym, że ekrany akustyczne mogą negatywnie wpływać na bezpieczeństwo ruchu drogowego już wiemy. W miejscach, gdzie występują częste zjazdy do prywatnych posesji z drogi publicznej, ograniczają one widoczność i mogą stwarzać realne zagrożenie. W przypadku utraty panowania nad pojazdem, uderzenie w ekran też może skończyć się tragicznie. Ale istnieje jeszcze jedno zagrożenie, o którym rzadko dotychczas się mówiło. Dotyczy ono odporności ogniowej oraz na spadające odłamki. Temat ten poruszył Grzegorz Kuczaj z Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa podczas IV Ogólnopolskiego Forum Specjalistycznego "Bariery ochronne na drogach i obiektach inżynierskich".
- Szczegóły
3,8 mld zł kosztowały w 2015 roku polskich kierowców korki w siedmiu największych polskich miastach. Oznacza to wzrost wobec poprzedniego roku, w którym udało się nieco zredukować te wartości. Na statystycznego kierowcę przypada więc 3 350 zł rocznie. Nominalnie najwięcej tracą właściciele aut w Warszawie, jednak, ze względu na różnice w zarobkach, procentowo bardziej poszkodowani są mieszkańcy Wrocławia i Krakowa.
- Szczegóły