Prawo

edroga044Na trwającym (30 marca - 1 kwietnia) 15. posiedzeniu Sejmu, posłowie pracują m.in. nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, projektem ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz projektem nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych.

budowa 05Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rozwoju. Nowe prawo ma zwiększyć przejrzystość regulacji oraz uprościć procedury przetargowe.

budowa 07W połowie lutego odbyło się spotkanie przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa w sprawie zmian we wzorcowych warunkach udziału w postępowaniach przetargowych. Uzgodniono, że zostaną wypracowane warunki udziału dla zadań o mniejszej wartości, dotyczących prac remontowych i przebudowy dróg krajowych.

edroga969Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z organizacją wizyty papieża Franciszka oraz Światowych Dni Młodzieży. Potrzebna jest nowa ustawa, bo do wydarzeń o charakterze religijnym nie stosuje się przepisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, a konieczne jest zapewnienie porządku publicznego oraz poprawa bezpieczeństwa medycznego i transportowego.

edroga362O tym, że ekrany akustyczne mogą negatywnie wpływać na bezpieczeństwo ruchu drogowego już wiemy. W miejscach, gdzie występują częste zjazdy do prywatnych posesji z drogi publicznej, ograniczają one widoczność i mogą stwarzać realne zagrożenie. W przypadku utraty panowania nad pojazdem, uderzenie w ekran też może skończyć się tragicznie. Ale istnieje jeszcze jedno zagrożenie, o którym rzadko dotychczas się mówiło. Dotyczy ono odporności ogniowej oraz na spadające odłamki. Temat ten poruszył Grzegorz Kuczaj z Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa podczas IV Ogólnopolskiego Forum Specjalistycznego "Bariery ochronne na drogach i obiektach inżynierskich".

edroga9483,8 mld zł kosztowały w 2015 roku polskich kierowców korki w siedmiu największych polskich miastach. Oznacza to wzrost wobec poprzedniego roku, w którym udało się nieco zredukować te wartości. Na statystycznego kierowcę przypada więc 3 350 zł rocznie. Nominalnie najwięcej tracą właściciele aut w Warszawie, jednak, ze względu na różnice w zarobkach, procentowo bardziej poszkodowani są mieszkańcy Wrocławia i Krakowa.