9 lipca weszła w życie nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Reguluje ona zasady przekazywania dróg w ramach jednostek samorządu terytorialnego różnego szczebla. Umożliwia organom stanowiącym tych jednostek podejmowanie uchwał, na podstawie których odcinki dróg zostają przekazane jednostkom samorządu terytorialnego innego szczebla.
Nowelizację ustawy o drogach publicznych Parlament przyjął latem 2013 roku. Zgodnie z jej zapisami, droga krajowa, zastąpiona nowo wybudowanym odcinkiem, zostanie zaliczona z mocy prawa do kategorii drogi wojewódzkiej. Sejmik województwa będzie mógł wtedy podjąć uchwałę o pozbawieniu kategorii drogi wojewódzkiej „odcinek drogi wojewódzkiej o proporcjonalnej długości” i przekazaniu go do powiatu. Z kolei rada powiatu miałaby prawo podjąć analogiczną uchwałę o odcinku na swojej sieci, a wtedy stawałaby się ona drogą gminną. To rozwiązanie nazwano "kaskadowym przekazywaniem dróg".
W październiku 2013 roku prezydent Bronisław Komorowski podjął decyzję o skierowaniu nowelizacji do Trybunału Konstytucyjnego. Zdaniem prezydenta takie rozwiązanie budziło wątpliwości co do zgodności z zasadą określania zadań samorządów w ustawie, a także z konstytucyjnie chronioną samodzielnością gminy.
26 maja br. Trybunał Konstytucyjny, po niemal dwóch latach, nie podzielił tych zastrzeżeń i uznał wszystkie przepisy ustawy za zgodne z konstytucją.
Trybunał podkreślił również, że zgodność uchwał organów samorządu z definicjami dróg publicznych będzie przedmiotem kontroli wojewody. Ponadto, organy jednostek samorządu terytorialnego są związane obowiązującymi definicjami drogi wojewódzkiej, powiatowej i gminnej, co sprawia, że nie jest słuszny zarzut jakoby samodzielnie i w dowolny sposób decydowały o zakresie zadań jednostek samorządowych innej kategorii.
Prezydent, po wyroku TK, musiał podpisać ustawę, co nastąpiło 12 czerwca 2015 roku. Ustawa weszła w życie 9 lipca br.