Sejm przyjął ustawę umożliwiającą uruchomienie e-usług „Bezpieczny autobus” i „Historia Pojazdu”.

Dzięki e-usłudze „Historia Pojazdu”, każdy zainteresowany kupnem używanego pojazdu, zarejestrowanego w Polsce, będzie mógł sprawdzić jego historię w Centralnej Ewidencji Pojazdów. System pozwoli na sprawdzenie on-line m.in. dat rejestracji, danych technicznych pojazdu, informacji, czy pojazd ma ważne badanie techniczne i ubezpieczenie OC oraz czy nie jest oznaczony w ewidencji jako kradziony. Aby uzyskać dostęp do danych, trzeba będzie podać numer nadwozia VIN, datę pierwszej rejestracji oraz numer rejestracyjny pojazdu, który zamierzamy kupić. Usługa będzie bezpłatna.

Obecnie dane o pojeździe mogły być udostępnianie jedynie uprawnionym do tego instytucjom oraz właścicielowi lub posiadaczowi pojazdu. Wprowadzane zmiany umożliwią dostęp do informacji o pojeździe wszystkim, bez konieczności wykazywania uzasadnionego interesu. Dane będzie można uzyskać online - nie będzie trzeba składać wniosku i czekać na jego rozpatrzenie. Warto zaznaczyć, że dostępne będą jedynie dane o pojeździe - informacje o właścicielu lub posiadaczu nie będą udostępniane.

Ustawa pozwoli również na wprowadzenie e-usługi „Bezpieczny autobus”. Dzięki niej rodzice, którzy wysyłają swoje dzieci na kolonie lub wycieczki, będą mogli sprawdzić m.in. czy autokar ma ważne badanie techniczne oraz ubezpieczenie OC. Dostęp do danych będzie możliwy po podaniu numer rejestracyjnego. Także w tym przypadku dane będą dostępne online – nie będzie trzeba składać wniosku i czekać na jego rozpatrzenie.

Trwają również prace programistyczne nad uruchomieniem obydwu e-usług, tak aby po podpisaniu ustawy przez prezydenta można było je od razu udostępnić obywatelom. Obie usługi mają wystartować jeszcze w czerwcu.

Możliwość sprawdzenia historii pojazdu jest pierwszą e-usługą z całego katalogu udogodnień dla obywateli, przygotowywanych przez MSW i COI.

Podobne rozwiązania z powodzeniem funkcjonują w innych krajach europejskich, m.in. w Wielkiej Brytanii i Szwecji.

Źródło: MSW

Komentarze  
Marek2
0 #1 Marek2 2014-04-04 10:59
Bardzo dziwne, że usługa będzie bezpłatna. Skąd to dziwne pojęcie w Polsce, że usługi, które mają wartość dla klienta, powinny być za darmo? To jest psucie rynku.

Moim zdaniem powinna być płatna niewielką kwotę np. przez SMS Premium (np. 1,23 zł z VAT), bo:
- to zabezpiecza przed nadużyciami wielu różnych rodzajów
- to pozwala systemowi samemu się utrzymywać (przynajmniej w części)
- to pozwala klientowi na bardziej uzasadnione składanie reklamacji - biuro obsługi dużo lepiej obsługuje klienta, który zapłacił - klient darmowy zawsze tylko zawraca głowę bardzo zajętym pracownikom.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.