Drukuj

Około 2 300 pługów, 150 pługów wirnikowych, 1 300 solarek, 96 piaskarek i 95 unimogów może wyjechać tej zimy na drogi krajowe. W 250 magazynach znajduje się 324 tys. ton soli drogowej. Na działania związane z zimowym utrzymaniem GDDKiA planuje wydać w nadchodzącym sezonie 500 mln zł.

Przy drogach biegnących wzdłuż terenów niezalesionych montowane są drewniane płotki lub siatki z tworzyw sztucznych, które przeciwdziałają nawiewaniu śniegu na jezdnię. Na wybranych odcinkach rozstawiane są znaki informujące o lokalnie występującej śliskości oraz nakazujące jazdę w łańcuchach.

Przed nadejściem pierwszego ataku zimy stan pełnej gotowości muszą osiągnąć obwody drogowe, w których zgromadzony jest sprzęt: pługi i pługi wirnikowe, równiarki, spycharki, ładowarki i solarki, a także gdzie składowane są materiały do usuwania śliskości zimowej (chlorki sodu, wapnia i magnezu, solanki oraz materiały zapewniające szorstkość). Obwody drogowe rozlokowane są na terytorium całego kraju, a ich pracą w czasie zimy zarządza szesnaście oddziałów GDDKiA. Większość pojazdów do zimowego utrzymania dróg krajowych wyposażona jest w system monitorowania pracy sprzętu, dzięki czemu widać, na którym odcinku drogi się znajdują, z jaką prędkością się poruszają, a nawet jaką czynność wykonują. Otrzymywane z całego kraju dane są na bieżąco przetwarzane w Punkcie Informacji Drogowej w Warszawie.

W trakcie zbliżającego się sezonu zimowego drogi krajowe utrzymywane będą w trzech standardach: I - około 4 400 km, II - około 10 900 km i III - około 2 600 km. W ramach modelu „Utrzymaj standard” utrzymywanych jest 1 250 km dróg.

Źródło: GDDKiA