Drukuj

Drzewa zamiast miejsc parkingowych?W ramach ubiegłorocznego Europejskiego Tygodnia Mobilności (16-22 września 2011 roku) Węgrzy uruchomili nową kampanię społeczną w celu zmniejszenia liczby parkujących samochodów w centrum Budapesztu. W ramach tej akcji przejmowane są parkingi, w miejsce których powstają zielone skwery. Jednocześnie promowana jest alternatywna lokalizacja parkingów.

Jak wszystkie zabytkowe miasta w Europie, centrum Budapesztu zostało zabudowane na długo przed rozwojem motoryzacji. Zabierana przez zaparkowane samochody przestrzeń miejska jest jednym z większych problemów miasta i przyczyną obniżenia komfortu życia mieszkańców. Głównym wyzwaniem jest więc konieczność ograniczenia korzystania z samochodów, jednocześnie oferując atrakcyjną alternatywę. Jednak samochody zawsze będą odgrywały ważną rolę w transporcie, a zanieczyszczenie powietrza i korki to tylko część problemów z nim związana. W rzeczywistości samochody prywatne większą część doby stoją zaparkowane, zajmując cenną przestrzeń publiczną. Rozwiązanie kwestii parkowania jest więc sprawą równie ważną, jak problemy związane z pojazdami w ruchu ulicznym.

W zrównoważonej mobilności w mieście, jak to zwykle bywa, największą rolę odgrywają przyzwyczajenia ludzi i ich postrzeganie problemu. Dlatego kampanię rozpoczęto właśnie w centrum Budapesztu, gdzie najłatwiej zaobserwować nieprawidłowości. Przekonywano kierowców do tego, aby zminimalizować liczbę parkingów i w inny, lepszy sposób wykorzystać tę przestrzeń. Z jednej strony likwidowano część miejsc parkingowych tworząc tam tereny zielone. W tych miejscach można było spotkać lokalnych działaczy, zachęcających przechodniów do zapoznania się z problemem i proponowanymi rozwiązaniami. Z drugiej strony promowana była budowa parkingów podziemnych. Część z nich powstała w starych piwnicach i mimo że parkowanie tam było droższe niż na powierzchni, została zastosowana 50 proc. zniżka w celu przyciągnięcia klientów.

To działanie było tylko jednym z wielu innych na rzecz zrównoważonej mobilności w mieście. Jednak trzeba być bardzo ostrożnym w każdym przypadku, gdy realizuje się zadanie sprzyjające korzystaniu z prywatnych samochodów - tym razem budując podziemne parkingi wyeliminowano problemy z parkowaniem, powodując, że samochód stał się jeszcze bardziej atrakcyjnym środkiem transportu. Jednocześnie zlikwidowano jednak część miejsc parkingowych przy ulicach, więc równowaga została zachowana, mając pozytywny wpływ na podniesienie jakości życia w mieście.

Źródło: Eltis

Tł. Ilona Hałucha