- 1. Praktyczna wiedza dla drogowców
- (Drogi i mosty)
- Praktyczną i niezwykle przydatną publikację dla branży drogowej przygotowała spółka ORLEN Asfalt Sp. z o. o. Książkę „Mieszanki i nawierzchnie z ORBITON HiMA” można bezpłatnie zamówić lub pobrać na stronie ...
- Utworzone: 15 maj 2020
- 2. Obwodnica Częstochowy już z nawierzchnią
- (Drogi i mosty)
- ... 276 255 m2 nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej. Daje to w sumie 567 329 m2 nawierzchni – co odpowiada powierzchni 80 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Na chwilę obecną wykonano 50 procent ...
- Utworzone: 25 listopad 2019
- 3. Drogi samorządowe: czas na jednowarstwową rewolucję
- (Drogi i mosty)
- ... 5 do 10 cm z mieszanki mineralno-asfaltowej, która zastępuje dwie tradycyjne warstwy - podbudowę oraz warstwę ścieralną - łącząc w sobie ich funkcje. Elastyczność i ekologia Wśród licznych zalet mieszanki, ...
- Utworzone: 30 listopad 2017
- 4. Remixing Plus na polskich drogach - Technika wykonawcza (IV)
- (Drogi i mosty)
- ... temperatury istniejącej mieszanki. Zastosowanie Remixing Plus wykluczają opady deszczu czy śniegu. Zasady doboru nowej mieszanki mineralno-asfaltowej, przeznaczonej do wymieszania ze starą oraz na tak ...
- Utworzone: 10 styczeń 2017
- 5. Remixing Plus na polskich drogach - Sprzęt (II)
- (Drogi i mosty)
- ... to oczywiście walców, które poruszają się w obydwu kierunkach i ich praca jest zakończona dopiero po osiągnięciu wymaganego zagęszczenia warstw mieszanki mineralno-asfaltowej. fot. 2.3. ...
- Utworzone: 05 styczeń 2017
- 6. Remixing Plus na polskich drogach - Geneza (I)
- (Drogi i mosty)
- ... technologią naprawy dróg wykonywaną na miejscu, opierającą się o recykling na gorąco istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki mineralno-asfaltowej. Proces technologiczny polega na ogrzaniu, spulchnieniu ...
- Utworzone: 04 styczeń 2017
- 7. Weekendowe naprawy dróg w Elblągu
- (Drogi i mosty)
- ... Warszawskiej, który opracował diagnozę stanu technicznego wybranych odcinków dróg i zaproponował konkretne mieszanki mineralno-asfaltowe dla poszczególnych warstw konstrukcji ...
- Utworzone: 26 sierpień 2016
- 8. Inwestycje na zachodniopomorskich drogach
- (Drogi i mosty)
- ... warstwy SAMI, czyli elastycznej membrany, która oddziela warstwy podłoża od warstw wierzchnich. Membrana tworzy wytrzymałe na ścinanie połączenie pomiędzy warstwą podbudowy i nakładką z mieszanki ...
- Utworzone: 30 czerwiec 2016
- 9. Pozimowe naprawy nawierzchni
- (Drogi i mosty)
- ... a także naprawę połamanych krawędzi jezdni. Na bieżąco można je „łatać” wykorzystując mieszanki mineralno-asfaltowe wytwarzane i wbudowywane „na zimno”, które są jednak raczej nietrwałe. Gdy temperatura ...
- Utworzone: 19 marzec 2015
- 10. Drogi jasne i jaśniejsze
- (Drogi i mosty)
- ... nie ma definicji nawierzchni jasnych i rozjaśnianych. Istnieją one natomiast w drogownictwie francuskim. We Francji więc przyjęto, że nawierzchnie jasne to mieszanki mineralno-asfaltowe wykonane na bazie ...
- Utworzone: 23 luty 2015
- 11. Zarządzenia GDDKiA nr 46 i 47
- (Archiwum1)
- ... dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonywania i odbioru robót budowlanych wprowadza do stosowania na drogach krajowych Wymagania Techniczne WT-2:2014 część I Mieszanki mineralno-asfaltowe. ...
- Utworzone: 10 październik 2014
- 12. Francja: prośrodowiskowa eksploatacja autostrad cz. III
- (Ochrona środowiska)
- ... jest poszukiwanie innowacyjnych proekologicznych rozwiązań. Już w latach 80. spółka SANEF stosowała nawierzchnie drenujące. Natomiast w latach 2005-2007 zaczęła na dużą skalę stosować mieszanki mineralno-asfaltowe ...
- Utworzone: 05 czerwiec 2014
- 13. Wytyczne Techniczne ZDW w Katowicach przykładem samorządowego wdrożenia Norm Europejskich
- (Prawo)
- ... nawierzchni, wyjątkiem są nietypowe przypadki. 4. WT ZDW są gotowymi SST do zastosowania, nie wymagają korekt do konkretnych przypadków. 5. Struktura WT ZDW wydziela wymagania wobec materiałów i mieszanki ...
- Utworzone: 11 czerwiec 2013
- 14. Problem spękań niskotemperaturowych cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... albo asfaltu modyfikowanego polimerami, wyprodukowanemu na bazie asfaltu miękkiego, można uzyskać mieszanki odporne na deformacje trwałe oraz zachowujące sprężystość w niskich temperaturach. Tomasz Latawiec ...
- Utworzone: 23 kwiecień 2012
- 15. Problem spękań niskotemperaturowych cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... i zwiększona odporność na zmęczenie. Taka idea w żaden sposób nie wymusza stosowania twardych asfaltów. Cel powinien być realizowany poprzez odpowiednie uziarnienie mieszanki mineralno-asfaltowej („szkielet ...
- Utworzone: 20 kwiecień 2012
- 16. Guma – drogowe perpetuum mobile
- (Drogi i mosty)
- ... na rozrywanie proste, na zginanie, na rozłupywanie, oraz modułu sprężystości, nasiąkliwości i mrozoodporności, koleinowania. – Te mieszanki uzyskiwały znacznie gorsze parametry – wspomina prof. Antoni ...
- Utworzone: 30 marzec 2012
- 17. Drogowe mieszanki z destruktem i trinidackim asfaltem
- (Drogi i mosty)
- ... procent urządzeń wyposażonych jest w dodatkowe równoległe bębny do ogrzewania dodawanego granulatu asfaltowego. Dzięki ich zastosowaniu udział tego surowca w masie mieszanki może sięgać ponad 90 procent. ...
- Utworzone: 13 luty 2012
- 18. Woda i mróz – czynniki niszczące nawierzchnie dróg cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... tym zakresie. W tych pracach symulowano niszczące zjawiska nawierzchni wywoływane przez wodę. Wywoływano je w laboratoriach w sposób przyspieszony, by móc określać lub optymalizować skład mieszanki mineralno-asfaltowej, ...
- Utworzone: 08 luty 2012
- 19. Woda i mróz – czynniki niszczące nawierzchnie dróg cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... mrozów rozsadza ją, ponieważ zamarzając zwiększa swoją objętość o 4-6 procent. Następuje rozluźnienie (spadek kohezji) mieszanki mineralno-asfaltowej, a koła przejeżdżających pojazdów wyrywają poszczególne ...
- Utworzone: 07 luty 2012
- 20. Amerykańskie mma z czynnikiem precyzyjnego zaufania
- (Drogi i mosty)
- ... mieszanki, mieszczące się między punktami granicznymi. Kolejno istotne są: proporcja pyłów do efektywnej zawartości asfaltu, zawartości wolnych przestrzeni w mma zagęszczonej w prasie żyratorowej po Ndesign ...
- Utworzone: 26 styczeń 2012
- 21. Destrukt asfaltowy: bogactwo niedostatecznie wykorzystane
- (Drogi i mosty)
- ... techniczne. Igor Ruttmar zauważa, że obniżenie dopuszczalnej jego zawartości w mm-a wynika ze strachu przed utratą jakości produkowanej mieszanki, co z kolei może spowodować zupełne zaprzestanie jego wykorzystania, ...
- Utworzone: 16 styczeń 2012
- 22. Dlaczego „znika” asfalt? Cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... (powyżej KR4). Stosowano do niej kruszywo bazaltowe. Do badanej mieszanki zastosowano wypełniacz wapienny (mączka) oraz piasek łamany wapienny, a więc surowiec zawierający duże ilości węglanu wapnia. Z ...
- Utworzone: 25 listopad 2011
- 23. Dlaczego „znika” asfalt? Cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... Co takiego dzieje się w procesie technologicznym, że „znika” asfalt? Czynnikami technologicznymi, które wpływają na nawierzchnię asfaltową w trakcie produkcji mieszanki i na jej późniejsze funkcjonowanie, ...
- Utworzone: 24 listopad 2011
- 24. Nawierzchnie długowieczne i odporne na deformacje cz. II
- (Drogi i mosty)
- W 1997 roku w IBDiM rozpoczęto prace nad zastosowaniem betonu asfaltowego o wysokim module sztywności BAWMS (obecnie ACWMS). Wzorowano się w nich na rozwiązaniach francuskich, przy tym jednak wzięto pod ...
- Utworzone: 22 listopad 2011
- 25. Nawierzchnie długowieczne i odporne na deformacje cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... niemodyfikowanych. W 1992 roku zaczęliśmy wprowadzać nowy typ mieszanki SMA – początkowo z plastomerem Vestoplast. Kontynuowaliśmy też badania nad mieszankami modyfikowanymi SBS. Nie było jednak po stronie ...
- Utworzone: 21 listopad 2011
- 26. Lepiszcza gumowo-asfaltowe w amerykańskim drogownictwie
- (Drogi i mosty)
- ... się bowiem z ryzykiem zwiększonej emisji oparów i dymu. W trakcie badań stwierdzono, że podczas produkcji zauważalna jest emisja nieprzyjemnego zapachu. Jednak ten zapach zanika po wbudowaniu mieszanki ...
- Utworzone: 07 listopad 2011
- 27. Drogi - drugie życie opon
- (Drogi i mosty)
- ... Warszawskiej. Modyfikując asfalt polimerem kształtuje się jego właściwości w zakresie temperatur eksploatacyjnych i technologicznych. Mieszanki z lepiszczami modyfikowanymi są odporniejsze na deformacje ...
- Utworzone: 04 listopad 2011
- 28. Technologie budowy dróg o zmniejszonej emisji gazów cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... cieplarnianych w produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej. Jak wykazują wyniki pomiarów w wielu krajach i firmach, obniżenie temperatury produkcji zmniejsza emisję gazów do atmosfery: NO2 -18%, SO2 - 18%, ...
- Utworzone: 05 październik 2011
- 29. Technologie budowy dróg o zmniejszonej emisji gazów cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... chemiczne obniżające lepkość asfaltu. W dotychczas stosowanej powszechnie technologii temperatura mieszanki wynosi od 150 do 230°C. W ostatnich latach obserwuje się znaczny rozwój technologii produkcji ...
- Utworzone: 04 październik 2011
- 30. Drogownictwo dla ekologii
- (Ochrona środowiska)
- ... Natomiast mieszanki na ciepło lub mieszanki na półciepło (te o znacznie niższej temperaturze), posiadają te same właściwości mechaniczne co tradycyjne, produkowane w wyższych temperaturach. Drogownictwo ...
- Utworzone: 03 październik 2011
- 31. Badania MMA z dodatkami obniżającymi temperaturę
- (Drogi i mosty)
- ... (stabilność, odporność na działanie wody i mrozu, starzenie, koleinowanie). Zgodnie z założeniami programu badawczego testom poddano jeden typ mieszanki – beton asfaltowy do warstwy ścieralnej – produkowany ...
- Utworzone: 11 maj 2011
- 32. WMA – ekologia i rozsądek
- (Drogi i mosty)
- ... Rozwiązań tego problemu poszukuje nauka, na przykład w prowadzonym obecnie projekcie badawczym MMAC. „Przyjazne dla środowiska mieszanki mineralno-asfaltowe na ciepło jako nowoczesne rozwiązanie technologiczne ...
- Utworzone: 28 kwiecień 2011
- 33. Technologie mieszanek wytwarzanych na ciepło (WMA) cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... zalety mieszanek na ciepło. Mieszanki na ciepło rozkłada się w temperaturach od 100 do 140 stopni C. Do ich wytworzenia stosuje się różne techniki. Między innymi polegają one na dodawaniu domieszek organicznych, ...
- Utworzone: 19 kwiecień 2011
- 34. Ile asfaltu w asfalcie?
- (Drogi i mosty)
- ... techniczne, tj. WT-2 „Mieszanki mineralno-asfaltowe” 2008 i 2010. W przypadku wytycznych technicznych obecnie panuje swego rodzaju „dwuwładza”. Edycja WT-2 z 2008 roku została przez Ministra Infrastruktury ...
- Utworzone: 06 kwiecień 2011
- 35. MMA w świetle wymagań normowych cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... że normy PN-EN serii 13108 nie przewidują badania odporności mieszanki mineralno-asfaltowej na niskie temperatury. W specyfikacji betonu asfaltowego o wysokim module sztywności nacisk położony jest na ...
- Utworzone: 31 marzec 2011
- 36. MMA w świetle wymagań normowych cz. I
- (Drogi i mosty)
- Od 2006 roku w zbiorze Polskich Norm funkcjonuje seria norm PN-EN 13108-x (1-8, 20, 21). Mieszanki mineralno-asfaltowe na gorąco. Wymagania. Normy o numerach od 1 do 7 (oraz wkrótce 9) dotyczą specyfikacji ...
- Utworzone: 30 marzec 2011
- 37. Niedoskonałości procesu tworzenia dokumentów aplikacyjnych do PN-EN
- (Prawo)
- ... ogóle gospodarka krajowa – podkreśla Krzysztof Błażejowski. Należy uczyć się na potknięciach i wyciągnąć wnioski z WT-2 „Mieszanki mineralno-asfaltowe” w wersji z 2008 roku. Krzysztof Błażejowski podkreśla, ...
- Utworzone: 08 grudzień 2010
- 38. Nowe wymagania techniczne cz. II
- (Prawo)
- ... - WT-4 Wymagania Techniczne „Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych” i WT-5 Wymagania Techniczne „Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym do dróg krajowych” to dokumenty, na które środowisko drogowe ...
- Utworzone: 07 grudzień 2010
- 39. Nowe wymagania techniczne cz. I
- (Prawo)
- ... - Dokument ten powinien bowiem dotyczyć samych wymagań na mieszanki mineralno-asfaltowe. Natomiast opracowujący WT-2 włączył do niego dokumenty, które nie są wymaganiami dotyczącymi mieszanek, na przykład ...
- Utworzone: 06 grudzień 2010
- 40. Drogi w rygorach przepisów
- (Drogi i mosty)
- ... mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach krajowych”, WT-2 2010 Mieszanki mineralno-asfaltowe (Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych), WT-4 2010 Wymagania Techniczne „Mieszanki ...
- Utworzone: 03 grudzień 2010
- 41. TOFIC wzmacnia nawierzchnie
- (Drogi i mosty)
- ... Do mieszanek o nieciągłym uziarnieniu stosuje się przede wszystkim dodatek włókien celulozowych. Ma on zapobiegać spływaniu lepiszcza. Jak wiadomo w porównaniu z betonami asfaltowymi mieszanki te zawierają ...
- Utworzone: 05 listopad 2010
- 42. Technologia asfaltu spienionego
- (Drogi i mosty)
- Do produkcji mieszanki mineralno-asfaltowej stosuje się asfalt przetworzony z formy stałej w płynną konsystencję. Uzyskanie tej postaci asfaltu wymaga podgrzania go do temperatury 160-180 stopni C, co ...
- Utworzone: 26 październik 2010
- 43. Drogi ciche, bo porowate
- (Drogi i mosty)
- ... Sybilski. - Do takich nowych rozwiązań należą: nawierzchnie porowate, dwuwarstwowe nawierzchnie porowate, mieszanki szczelne (drobnoziarniste SMA), mieszanki modyfikowane gumą. Nawierzchnie porowate wynaleziono ...
- Utworzone: 04 październik 2010
- 44. Modernizacja dróg metodą recyklingu nawierzchni
- (Drogi i mosty)
- ... z zastosowaniem mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjnej MCE Mieszanka mineralno-cementowo-emulsyjna jest to mieszanka o ciągłym uziarnieniu, składająca się z samego destruktu lub z destruktu i kruszywa ...
- Utworzone: 10 marzec 2010
- 45. Wykorzystanie koncentratu gumowo-asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych cz. II
- (Drogi i mosty)
- ... z nawierzchnią, ale sam mechanizm niwelowania hałasu zależy od różnych parametrów. W przypadku mieszanki typu SMA LA wpływ na redukowanie hałasu ma zawartość wolnych przestrzeni, która to zgodnie z wymaganiami ...
- Utworzone: 26 luty 2010
- 46. Wykorzystanie koncentratu gumowo-asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... modyfikatora gumowego poprawia właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych (Kalabińska, Piłat, Radziszewski 2006). Po analizie wyników badań oraz danych literaturowych można stwierdzić, iż mieszanki mineralno-asfaltowe ...
- Utworzone: 25 luty 2010
- 47. WT-1 Kruszywa – do projektantów i inwestorów
- (Prawo)
- ... związków żelaza w żużlu wielkopiecowym chłodzonym powietrzem”, „wolne przestrzenie” zamiast „puste przestrzenie”, „liczba asfaltowa” zamiast „ liczba bitumiczna”, „przyrost temperatury mięknienia mieszanki ...
- Utworzone: 10 luty 2010
- 48. Projektowanie i technologia przebudowy nawierzchni betonowej z zastosowaniem technologii "rubblizingu" – cz. I
- (Drogi i mosty)
- ... sąsiednich płyt do 25 mm, złuszczenia powierzchni płyt i ubytki, złuszczenia i ubytki nakładek z mieszanki mineralno-asfaltowej, lokalne zapadnięcia płyt, powodowane niedrożnym odwodnieniem. ...
- Utworzone: 14 grudzień 2009
- 49. Ekologia w produkcji mas bitumicznych – Zeolit (II)
- (Drogi i mosty)
- ... zeolity mogą zawierać różne ilości wody, a następnie uwalniać ją w różnych warunkach. W celu obniżenia temperatury mieszania asfaltu opracowano specjalny rodzaj zeolitu. Dodaje się go do mieszanki asfaltowej ...
- Utworzone: 18 listopad 2009
- 50. Ekologia w produkcji mas bitumicznych – Sasobit (I)
- (Drogi i mosty)
- ... proces termicznej obróbki: raz w petrochemii w czasie jego produkcji, drugi - w wytwórni mas bitumicznych przy przygotowywaniu mieszanki mineralno-bitumicznej. W obu przypadkach wydatkowana jest ogromna ...
- Utworzone: 17 listopad 2009