Z przesłanych do tej pory przez stronę polską tzw. dużych projektów Komisja Europejska potwierdziła przyznanie wsparcia finansowego dla 28 inwestycji. To największa do tej pory liczba wydanych decyzji w jednym roku. Na te projekty przeznaczono 2,43 mld euro (tj. ok. 10 mld zł) z Funduszy Europejskich.
Zgodnie z przepisami wspólnotowymi indywidualną zgodę Komisji Europejskiej muszą otrzymać wszystkie projekty, których wartość całkowita przekracza 50 mln euro. Spośród 125 takich projektów finansowanych z Programu Infrastruktura i Środowisko i przekazanych dotychczas przez stronę polską, 70 otrzymało decyzję potwierdzającą z Brukseli, z tego aż 28 w roku 2012. Stanowi to 40 proc. wszystkich wydanych dotąd decyzji. Bruksela potwierdziła dofinansowanie dla inwestycji w czterech sektorach POIŚ, tj. transporcie, energetyce, środowisku i kulturze. Dla porównania w poprzednich dwóch latach Komisja Europejska wydała w sumie 36 decyzji (17 decyzji w 2010 i 19 decyzji w 2011).
Osiem projektów transportowych, które uzyskało w tym roku decyzję Komisji Europejskiej to inwestycje drogowe. Wśród zatwierdzonych przedsięwzięć znalazły się między innymi: budowa i przebudowa dróg krajowych w Tychach, Wrocławiu, Warszawie, Włocławku i Łodzi, budowa drogi ekspresowej pomiędzy Gnieznem i Poznaniem, budowa obwodnicy Serocka oraz Trasy Mostu Północnego w Warszawie. Kolejne trzy przedsięwzięcia, to inwestycje kolejowe, czyli modernizacja linii kolejowych Warszawa-Łódź, Kraków-Rzeszów i Warszawa-Gdynia. Ostatnią inwestycją transportową, z potwierdzonym przez Komisję wsparciem finansowym, jest zakup 60 nowoczesnych tramwajów, które uzupełnią tabor w stolicy. Wszystkie projekty poprawią dostępność komunikacyjną i bezpieczeństwo w ruchu drogowym, kolejowym i miejskim.
Wartość 28 projektów z potwierdzonym unijnym wsparciem finansowym wynosi prawie 5,5 mld euro. Fundusze unijne sfinansują kwotę ponad 2,43 mld euro, co stanowi ok. 44 proc. kosztów w ramach wszystkich tych projektów. Największe dofinansowanie w ramach wydanych decyzji przypada na sektor transportu (ok. 1,67 mld euro) i energetyki (488 mln euro).
Źródło: MRR