Pierwszy, 16 kilometrowy odcinek drogi krajowej Brzesko-Nowy Sącz, budowa drugiego odcinka obwodnicy Nowego Sącza, trasy kolejowej na odcinku Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja i rozbudowa linii Chabówka – Nowy Sącz –  to najważniejsze inwestycje transportowe dla subregionu sądeckiego, na które władzom Małopolski udało się pozyskać rządowe gwarancje.

- Z puli 24 mld zł zapisanych w Kontrakcie Terytorialnym, gdzie niemal 23 mld zł stanowią projekty kolejowe i drogowe, prawie 7 mld zł jest zarezerwowane dla Sądecczyzny – mówił marszałek Marek Sowa.

Zeszłotygodniowe negocjacje Kontraktu Terytorialnego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju dotyczyły właśnie przede wszystkim infrastruktury transportowej. Ustalenia kontraktu muszą teraz zostać przyjęte przez rząd, następnie zostanie zawarta umowa pomiędzy rządem a Samorządem Województwa Małopolskiego. Uzyskane przez Władze Małopolski w MIR zapisy dają gwarancję realizacji kluczowych przedsięwzięć w perspektywie finansowej 2014-2020.

Na liście drogowych przedsięwzięć podstawowych z subregionu sądeckiego (które mają zapewnione gwarancje rządowe) znalazły się: oczekiwana od dawna realizacja pierwszego odcinka drogi krajowej Brzesko-Nowy Sącz (Łososina Dolna – Nowy Sącz) - szacowany koszt inwestycji 500 mln zł i budowa odcinka obwodnicy Nowego Sącza do Biczyc Dolnych (30 mln zł).

Na drogowej liście rezerwowej figurują: obwodnica Limanowej (500 mln zł), obwodnica Gorlic (150 mln zł) oraz budowa nowego połączenia Nowego i Starego Sącza, tzw. Węgierska bis. Zadania z tej listy mają szansę wejść na listę podstawową w momencie, kiedy zwolnią się środki na realizację dodatkowych projektów.

Najwyżej wycenianym i największym zadaniem „kolejowym”, które otrzymało gwarancję realizacji, jest budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja Istniejącej Linii Kolejowej Nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. Projekt został wyceniony na 6 mld zł. Na liście rezerwowej znalazła się rewitalizacja linii kolejowych Stróże - Muszyna oraz Stróże – granica województwa.

Przed województwem małopolskim jeszcze drugi etap negocjacji, w czasie których zostaną podjęte decyzje w sprawie gwarancji rządowych inwestycji w infrastrukturę m.in. badawczo-rozwojową uczelni wyższych, kultury, zdrowia, lotniczą czy przesyłu energii.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.