Prokuratura Rejonowa w Ropczycach umorzyła śledztwo w sprawie dopuszczenia niewłaściwych materiałów do budowy autostrady A4 na odcinku Rzeszów – Dębica. Tym samym potwierdziły się zapewnienia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dotyczące stosowania materiałów zgodnie z wymaganiami normowymi i specyfikacją techniczną.
We wrześniu 2011 roku do Prokuratury Rejonowej w Ropczycach wpłynęło zawiadomieni o przestępstwie, dotyczące rzekomych nieprawidłowości przy budowie autostrady A4. Wykonawca robót na tym odcinku, firma Budimex S.A., jak również inwestor GDDKiA, komunikowały, że informacje te nie mają pokrycia w faktach.
W związku z pojawiającymi się informacjami, iż odcinek autostrady A4 w rejonie Ropczyc, jest wykonywany z błota, gałęzi oraz iłów GDDKiA Oddział Rzeszów, przeprowadził szczegółową kontrolę, w trakcie której we wrześniu 2011 roku pobrano próbki gruntu do badań laboratoryjnych, sporządzono dokumentację fotograficzną oraz dokonano identyfikacji pochodzenia wbudowanego materiału nasypowego. Kontrolę przeprowadził także Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Rzeszowie. Badania prowadził także Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie, posiadający akredytację Polskiego Centrum Akredytacji. W oparciu o dokonane odwierty oraz badania sondą statyczną CPTU ustalono, że materiał, który został wbudowany jest zgodny z deklarowanym przez wykonawcę oraz spełnia wymogi Polskiego Komitetu Normalizacyjnego PN-S-02205 „Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania”.
Źródło: GDDKiA