ITS 2012Dzisiaj, 22 maja, rozpoczęła się piąta edycja Polskiego Kongresu ITS. Kongres ITS 2012 odbywa się w czasie, gdy w Polsce następuje przełom w instalowaniu dużych, zintegrowanych systemów ITS. Dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej, w kilkunastu miastach w najbliższych latach zainstalowane będą lub rozbudowane zaawansowane, zintegrowane systemy zarządzania ruchem i transportem publicznym. Budowane są także systemy dla dróg krajowych, autostrad i dróg wojewódzkich.

W samym tylko transporcie drogowym, łączna suma środków przeznaczonych na ITS w kraju w latach 2007-2013 szacowana jest na 3 miliardy zł. Dlatego konieczna jest wymiana doświadczeń oraz prezentacja innowacyjnych rozwiązań. Kongres więc jest poświęcony zintegrowanym systemom zarządzania ruchem, systemom ITS w transporcie publicznym, elektronicznemu poborowi opłat, bezpieczeństwu, monitorowaniu oraz ochronie mienia i osób. W trakcie kongresu poruszane są zagadnienia transportu intermodalnego oraz integracji systemów ITS w skali miasta, kraju i Unii Europejskiej.

- Przyszłe specyfikacje unijne dotyczące ITS, jeśli nie będą obowiązywały wprost to będą transponowane w drodze odrębnych krajowych aktów wykonawczych, a podstawowe pojęcia dyrektywy będą wprowadzone do polskiego porządku prawnego. Mówię tu o kluczowych definicjach oraz zasadach wprowadzania aplikacji i usług. Projekt ten został niedawno przyjęty przez Komitet Rady Ministrów i w najbliższym czasie będzie rozpatrzony przez Radę Ministrów i skierowany pod obrady Sejmu – powiedział Maciej Jankowski, wiceminister infrastruktury odnosząc się do prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych, mającej na celu wypełnienie obowiązku implementacji unijnej dyrektywy ITS.

- Pewien system wartości, który przyjęliśmy do wdrażania Krajowego Systemu ITS opiera się de facto na dwóch słowach: interoperacyjność i konkurencyjność – powiedział Andrzej Maciejewski, zastępca dyrektora GDDKiA. - Przyjęliśmy założenie takie, że nie osiągniemy interoperacyjności bez konkurencyjności. Praca, którą podjęliśmy wspólnie ze Stowarzyszeniem ITS Polska, szeregiem fachowców, ekspertów i autorytetów, doprowadziła nas do tego, że - mam nadzieję - w niedługim czasie, będziemy mieli gotowe specyfikacje techniczne dla wdrożenia Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. Ale te specyfikacje mają mieć prostą zasadę. Mają być otwarte na wszystkie możliwe technologie. Mają określać funkcje, które mają być spełnione przez system, niezależnie od tego co, kto kiedyś wymyślił. Nie chcielibyśmy doprowadzić do sytuacji takiej, że wskażemy jakieś konkretne urządzenie czy konkretną metodę działania. Na to nie będzie naszej zgody i tego będziemy bardzo pilnować – dodał Andrzej Maciejewski.

Brak krajowych standardów jest poważnym problemem zarówno na etapie przygotowania projektów jak i ich realizacji. Stowarzyszenie ITS POLSKA, organizator kongresu, wspiera działania na rzecz normalizacji krajowego rynku ITS poprzez popularyzację wspólnej architektury ITS, udział w pracach Polskiego Komitetu Normalizacyjnego czy wspieranie administracji państwowej w działaniach legislacyjnych. Dlatego zagadnienia związane ze standaryzacją ITS zajmują też istotne miejsce w kongresowej dyskusji.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.