Na ulicach Krakowa można zauważyć coraz więcej rowerzystów. Użytkowników dwóch kółek w mieście przybyło dlatego, że jest ono dla nich coraz bardziej przyjazne.

Szacuje się, że udział rowerzystów w ruchu drogowym w Krakowie wynosi 3-5 procent (dla porównania w Kopenhadze, podobno najlepszym rowerowym mieście na świecie, komunikacja rowerowa to aż 35 procent). Kraków pięć lat temu podpisał tzw. Kartę Brukselską, na mocy której ten próg procentowy ma wzrosnąć do 15 procent i to już do 2020 r. Tę deklarację podpisało też 60 innych europejskich miast, m.in. Bruksela, Bordeaux, Monachium, Ateny, Turyn, Luksemburg, Lwów, a w Polsce – Gdańsk i Łódź.

Prawdopodobnie jeszcze w kwietniu lub na początku maja zostaną wyznaczone nowe kontrapasy, umożliwiające rowerzystom jazdę pod prąd w ruchu jednokierunkowym, na całości lub fragmentach ulic: Senatorska, Garncarska, Michałowskiego, Szlak, Józefińska, Olszańska, Szpitalna, Rękawka, Staromostowa, Przy Moście, Grochowska, Racławicka.

- Kolejnym wyzwaniem dla Krakowa jest stworzenie spójnej sieci tras rowerowych. Liczę, że w tym roku uda się uzyskać takie połączenie Nowej Huty i Śródmieścia, dzięki budowie brakujących odcinków ścieżek rowerowych na Alejach Pokoju i ulicy Mogilskiej – zapowiada Marcin Wójcik, oficer rowerowy z Krakowa.

W ciągu najbliższych dwóch-trzech lat rozbudowa dróg rowerowych ma także ułatwić życie rowerzystom, którzy podróżują do centrum z osiedli położonych w południowej części miasta. Już w tym roku prace ruszą na ulicach Wielickiej i Wadowickiej.

W sumie w tegorocznym budżecie na ścieżki rowerowe przeznaczone jest 4,75 mln zł. W systemie „zaprojektuj i zbuduj" Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu planuje w 2014 roku wykonać nowe odcinki dróg rowerowych: al. Andersa - od Dunikowskiego do Okulickiego; wzdłuż ul. Wielickiej – od wjazdu do UMK do przystanku Cmentarz Podgórski; pochylnia dla osób niepełnosprawnych wraz z zapewnieniem ciągłości ruchu rowerowego na odcinku od zaprojektowanego przekroczenia ul. Wielickiej do ul. Wapiennej na wysokości Cmentarza Podgórskiego; wzdłuż Al. Pokoju na odcinku od ul. Świtezianki do drogi dojazdowej do centrum handlowego Plaza; wzdłuż Al. Pokoju na odcinku od ronda Dywizjonu 308 do ronda Czyżyńskiego (str. płd.) wraz z dostosowaniem ronda Dywizjonu 308 do potrzeb ruchu rowerowego; wzdłuż al. Bora-Komorowskiego oraz al. Andersa – brakujące odcinki, wzdłuż ul. Wielickiej na odcinku od planowanej estakady tramwajowej do ul. Siostrzanej; wzdłuż ul. Wadowickiej od ronda Matecznego do ul. J. Brożka wraz z dostosowaniem skrzyżowań do ruchu rowerowego oraz wzdłuż ul. Zakopiańskiej od ul. J. Brożka do ul. Zbrojarzy.

14 kwietnia zostaną otwarte dodatkowe wypożyczalnie rowerów. W sumie będzieich teraz 30 dla 270-300 pojazdów.

Kolejną nowością w Krakowie może być specjalne oznakowanie dróg znakiem poziomym, tzw. sierżantem rowerowym, który pokazywałby tor jazdy dla rowerzystów i przypominał kierowcom, aby trochę odsunęli się od prawej krawędzi jezdni. Będzie on dopuszczany tam, gdzie niemożliwym jest wytyczenie pasa rowerowego o określonej szerokości, zgodnej z przepisami.

- Rozmowy w tej sprawie cały czas się toczą, czekamy też aż wejdzie w życie nowe rozporządzenie. Będę zabiegać, żeby w Krakowie powstały przynajmniej trzy takie trasy – dodaje Marcin Wójcik.

Cykliści mają także w Krakowie swoje święto. W tym roku odbędzie się ono 8 czerwca.

Źródło: UM Kraków

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.