Władze Krakowa zgłosiły uwagi do rządowego projektu Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku, który wskazuje priorytetowe inwestycje w obszarach transportu drogowego, kolejowego, morskiego i śródlądowego (wodnego).
Kraków chce, by w planach znalazła się budowa północnej obwodnicy Krakowa w celu wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrum.
Stanowisko przesłane do ministerstwa odnosi się też do projektów kolejowych, m.in. linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny – Rudzice z dobudową torów linii aglomeracyjnej Kraków Główny – Bieżanów, czy inne zadania kolejowe łączące Kraków z miastami Małopolski. Inwestycje te mają poprawić sieć połączeń regionalnych z południem, co jest istotne w kontekście starań o organizację Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku. Kraków wnioskuje także, by do dokumentu wpisać łącznicę kolejową Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki.
Zdaniem władz miasta, do projektu Dokumentu Implementacyjnego powinna zostać wpisana budowa linii metra na odcinku Wschód-Zachód. Argumentami za realizacją tej inwestycji w perspektywie finansowej 2014 – 2020 są: prognozowana liczba 1,2 mln potencjalnych użytkowników, aktywizacja wschodnich rejonów Krakowa w związku z projektem Kraków - Nowa Huta Przyszłości, czy wreszcie możliwość powiązania metra z Szybką Koleją Aglomeracyjną.
W rządowym projekcie Dokumentu Implementacyjnego Strategii Rozwoju Transportu do 2020 (z perspektywą do 2030 roku) już znalazły się ważne dla regionu inwestycje drogowe - budowa trasy szybkiego ruchu na odcinku Kraków – Warszawa i Kraków – Rabka.
Konsultacje w tej sprawie prowadzi Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Potrwają one do wakacji.
Źródło: UM Kraków