W Olsztynie powstaje linia tramwajowa, której budowę współfinansuje Program Rozwój Polski Wschodniej. Zanim jednak tramwaj zabierze pasażerów, trzeba wybudować tory, kupić nowe pojazdy i wdrożyć inteligentne sterowanie ruchem.

27 czerwca 2011 roku prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz podpisał umowę z wykonawcą olsztyńskiej sieci tramwajowej – hiszpańskim koncernem budowlanym FCC Construcción. Od tamtej pory w Olsztynie wiele się zmieniło. Na ponad 11-kilometrowym przyszłym torowisku tramwajowym geodeci i geolodzy przygotowali grunty. Całą trasę objęły projekty budowlane. Do końca marca 2013 roku potrwa ich uzgadnianie z drogowcami i innymi instytucjami. W 2012 roku Olsztyn zdecydował też, jakimi tramwajami pojadą mieszkańcy. 15 nowoczesnych tramwajów dostarczy polska firma Solaris, która wyprodukowała już tramwaje dla Poznania, Jeny i Brunszwiku. Nowe pojazdy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, dwukierunkowe, a także wyposażone w wi-fi. Mieszkańcy w głosowaniach internetowych wybrali sposób malowania tramwajów i model siedzeń.

Na przełomie listopada i grudnia 2012 r. na poszerzonych ulicach Olsztyna otwarto buspasy. Do wiosny potrwają prace wykończeniowe.

Także budowa sieci tramwajowej już się zaczęła. Na blisko 700-metrowym odcinku wzdłuż ulicy Płoskiego na Jarotach robotnicy od 12 września 2012 r. przygotowują przyszłe torowisko. Widać już fundamenty pod słupy trakcyjne i izolację pod przyszłe tory. Wiosną 2013 roku budowa sieci tramwajowej ruszy pełną parą i olsztyńskie tramwaje nabiorą realnych, widocznych dla mieszkańców kształtów. Wzdłuż olsztyńskich ulic zostaną położone pierwsze tory, a przy Kołobrzeskiej zacznie powstawać zajezdnia dla pociągów.

W 2013 rozpoczną się też prace przy systemie inteligentnego sterowania ruchem. Zarząd Komunikacji Miejskiej ustali, jak powinna wyglądać sieć transportu publicznego po uruchomieniu tramwajów.

Projekt "Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie" to nie tylko tramwaje. Dzięki niemu olsztynianie będą mogli korzystać z e-biletów i kupować bilety w automatach, mieszkańcy Jarot będą cieszyli się nowymi chodnikami i drogami dla rowerów, a część skrzyżowań w Olsztynie zostanie wyposażona w inteligentny system zarządzania ruchem.

Jednocześnie miasto promuje wśród mieszkańców komunikację miejską. Na osiedlu Kormoran powstanie plac zabaw z zabawkami komunikacyjnymi.

Całkowita wartość projektu „Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie” to niemal 500 mln zł, dofinansowanie z Programu Rozwój Polski Wschodniej wynosi ponad 350 mln zł.

Źródło: MRR

Komentarze  
z olsztyna
+1 #1 z olsztyna 2013-01-07 14:44
Jak na razie to hiszpanie nie sa w stanie zdobyc żadnego pozwolenia budowlanego bo porobili projekty pod hiszpańskie (a nie polskie ) normy budowlane. Dodatkowo kolejne biuro projektowe odmówiło hiszpanom współpracy. Jak tak dalej pójdzie to skończą jak chińczyki na autostradzie do Łodzi.
Cytować | Zgłoś administratorowi
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.