Zakończyła się budowa II etapu Drogi Głównej Południowej, a tym samym całej obwodnicy Jastrzębia-Zdroju. Przekazanie do użytkowania nowego odcinka odbędzie się w piątek, 7 listopada.

Drugi, ponad 5-km etap Drogi Głównej Południowej prowadzi od ul. Stodoły do ul. Wodzisławskiej w Mszanie. Powstały tu trzy skrzyżowania z ul. Pochwacie, Połomską i Wodzisławską (skrzyżowanie typu rondo) oraz dwa wiadukty drogowe. Prace objęły również budowę ekranów akustycznych oraz oświetlenia ulicznego w rejonie skrzyżowań, wiaduktów i przejazdu kolejowego. Oprócz tego wybudowane zostały urządzenia odwadniające, osadniki i zbiorniki odparowujące wodę, a także przebudowane i zabezpieczone kolidujące uzbrojenie podziemne, naziemne i nadziemne.

Drogę budowało konsorcjum firm: M-Silnice a.s (S.A.) oraz Rybnickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego S.A. Prace prowadzone były prawie 2 lata, od 24 października 2012 roku do 30 września 2014 roku. Koszt całkowity wyniósł około 130,7 mln zł, a dofinansowanie około 69 mln zł. Dotacja celowa z budżetu województwa wyniosła około 18 mln zł.

- Konieczność budowy Drogi Głównej Południowej została opisana w 1996 roku w studium komunikacyjnym miasta Jastrzębie-Zdrój. Następnie wykonano koncepcję przebiegu, który to przebieg został wpisany do planu zagospodarowania i strategii rozwoju województwa śląskiego. Od 2001 roku miasto Jastrzębie-Zdrój rozpoczęło projektowanie DGP na swoim terenie oraz w miejscach włączenia do DW 933 w Pawłowicach i Mszanie. Ta droga ma znaczenie nie tylko dla naszego miasta, ale także dla regionu. W planie zagospodarowania przestrzennego uzgodniliśmy wokół niej wiele terenów przemysłowych i usługowych, dlatego inwestycja powinna ożywić też obszar pod kątem gospodarczym – wyjaśnia prezydent miasta Marian Janecki.

Docelowo Droga Główna Południowa ma połączyć Pszczynę, Pawłowice Śląskie, Jastrzębie-Zdrój, powiat wodzisławski i Racibórz.

***
I etap Drogi Głównej Południowej ma 3,35 km i biegnie od ul. Pszczyńskiej od strony Pawłowic do ul. Stodoły. Prace nad nim trwały od 15 września 2010 roku do 27 czerwca 2013 roku, a więc 2 lata i 9 miesięcy. Wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm BOGL a KRYSL Polska Sp. z o.o., BÖGL a KRÝSL k.s. i BUDMAX Sp. z o.o. Koszt całkowity przedsięwzięcia wyniósł 63,6 mln zł, a dofinansowanie z RPO WSL około 47 mln zł.

Źródło: UM Jastrzębie Zdrój

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.