Zakończyły się prace przy budowie pierwszego etapu trasy N-S, najważniejszej inwestycji drogowej realizowanej obecnie w Rudzie Śląskiej. Po zakończeniu procedur odbiorowych nowe połączenie zostanie udostępnione kierowcom.
Trasa N-S połączy dwie ważne drogi przebiegające przez Rudę Śląską - Drogową Trasę Średnicową oraz autostradę A4. Pierwszy etap jej budowy obejmował odcinek od ul. 1-go Maja, czyli drogi wojewódzkiej nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1-go Maja. W ramach tej inwestycji przebudowana została również część ul. 1 Maja.
Na przecięciu trasy z ul. 1 Maja powstały dwa wiadukty, oddzielnie dla każdego kierunku ruchu. Zagospodarowano również teren przylegający do wybudowanego odcinka, na którym powstały m.in. chodniki i ścieżki rowerowe oraz pasy zieleni.
Pierwszy etap budowy trasy N-S kosztował 43,5 mln zł. Na realizację tej inwestycji miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego w kwocie 36,9 mln zł.
Na październik tego roku przewidywane jest rozpoczęcie procedury przetargowej, która ma wyłonić wykonawcę robót budowlanych dla drugiego etapu budowy trasy N-S. Według kosztorysu inwestorskiego inwestycja warta będzie prawie 74,8 mln zł.
W ramach tego etapu wybudowany zostanie odcinek trasy N-S od ul. 1-go Maja do ul. Bukowej wraz z węzłem dwupoziomowym z tą ulicą. Ulica Bukowa, obecnie ślepa, zostanie przedłużona aż do połączenia z ul. ks. Niedzieli. Połączenie to znacząco usprawni ruch w mieście, ułatwiając dojazd ze wschodnich dzielnic w kierunku Zabrza i Gliwic. Zakończenie prac zaplanowano na drugi kwartał 2014 roku.
Ulica 1 Maja (droga wojewódzka nr 925), łącząca na osi północ-południe Drogową Trasę Średnicową, autostradę A4 i drogę krajową nr 44, ma szczególne znaczenie dla Rudy Śląskiej. Większość transportu materiałów odbywa się właśnie tą ulicą. Budowa trasy N-S pozwoli na usunięcie ruchu tranzytowego oraz lokalnego transportu towarów z odcinka ul. 1 Maja przebiegającego na całej długości w zwartej zabudowie obejmującej budynki mieszkalne, szkoły, kościoły, centra i lokale handlowe.
Trasa N-S zaprojektowana została jako droga klasy o prędkości projektowej 70 km/godz. Będzie posiadała dwie jezdnie o szerokości 7 metrów z pasem dzielącym o szerokości 4 metrów. Oprócz budowy samej trasy, w ramach tej inwestycji przewidziano również przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Szyb Walenty w kierunku dzielnicy Czarny Las (zakończona), przebudowę ul. Bukowej, przebudowę odcinka ul. Kokota w rejonie węzła drogowego oraz przebudowę ul. 1 Maja na odcinku od ul. Bielszowickiej do węzła z autostradą A4, łącznie z budową węzła drogowego przy ul. Bielszowickiej i estakady nad torami kolejowymi.
Źródło: UM Ruda Śląska