Przyspieszenie procesów metropolizacji Kielc, zwiększenie roli i obszaru oddziaływania Ostrowca Świętokrzyskiego, Starachowic i Skarżyska-Kamiennej, a także Sandomierza jako ośrodków subregionalnych oraz zwiększenie potencjału rozwojowego małych miast - to niektóre ze wskazań „Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Świętokrzyskiego”.
Plan zawiera też rekomendacje do dokumentów krajowych, m.in. budowę Regionalnego Portu Lotniczego Kielce w Obicach, dróg ekspresowych S7 i S74, a także przebudowę dróg krajowej nr 42 i 78.
„Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa” jest opracowaniem urbanistycznym, określającym kierunki rozwoju struktury funkcjonalno–przestrzennej regionu na najbliższe 25–30 lat. Służy do prowadzenia regionalnej polityki przestrzennej w powiązaniu z polityką przestrzenną państwa ujęta w „Koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju” oraz polityką rozwoju województwa określoną w „Strategii rozwoju województwa świętokrzyskiego do 2020 r.”
Strategiczną misją planu jest wzmocnienie spójności terytorialnej regionu oraz konkurencyjności dzięki poprawie dostępności komunikacyjnej, zwiększenie wpływu miast na sąsiadujące obszary wiejskie, a także ułatwienie dostępu społeczeństwa do rynków pracy i wyżej zorganizowanych usług.
Bardzo istotny dla rozwoju województwa jest prawidłowo funkcjonujący system transportowy. Elementami europejskiej sieci kompleksowej są: linia kolejowa nr 8, linia kolejowa nr 25, linia kolejowa nr 61, Centralna Magistrala Kolejowa oraz droga ekspresowa S7 i droga ekspresowa S74.
Stanowią one połączenie Kielc z bazową siecią europejską, w tym z węzłami tej sieci: Warszawą, Łodzią, Katowicami i Krakowem. Postuluje się wykreowanie w granicach regionu nowego korytarza transportowego na kierunku północ — południe w celu uzyskania połączenia Kielce-Tarnów i podjęcie starań o włączenie go do sieci TEN-T przy okazji najbliższej weryfikacji tego programu. Korytarz ten powinien obejmować planowaną drogę ekspresową S73 oraz linię kolejową nr 73 wymagającą budowy nowego odcinka Busko-Zdrój — Żabno z przeprawą mostową przez Wisłę w rejonie Nowego Korczyna. Zewnętrzna spójność transportowa powinna być osiągnięta głównie w wyniku pełnej realizacji dróg ekspresowych S7 i S74 oraz docelowo S73, przebudowy linii kolejowej nr 8 Warszawa-Kraków oraz budowy łącznicy kolejowej linii nr 61 z magistralą CMK.
W celu zrównoważenia mniej korzystnych niż w innych województwach powiązań z siecią europejską TEN-T, konieczna jest również budowa Regionalnego Portu Lotniczego Kielce w Obicach oraz realizacja dodatkowych przepraw mostowych na Wiśle w rejonie Nowego Korczyna, Koćmierzowa.
W planie przedstawiono wykaz najważniejszych zadań inwestycyjnych. Zadania te wykraczają poza możliwości finansowe i kompetencje Samorządu Województwa i powinny być podjęte na płaszczyźnie krajowej. Są to:
- budowa Regionalnego Portu Lotniczego Kielce w Obicach,
- budowa dróg ekspresowych S7 i S74,
- przebudowa drogi krajowej nr 42 do parametrów GP,
- przebudowa drogi krajowej nr 78 do parametrów GP (docelowo droga ekspresowa),
- budowa przepraw mostowych przez Wisłę (Połaniec w ciągu dróg wojewódzkich nr 764 i 983, Nowy Korczyn związane z przełożeniem drogi krajowej nr 73, Nowy Korczyn — most kolejowy na linii kolejowej nr 73, Koćmierzów w ciągu drogi ekspresowej S74),
- wykreowanie nowego korytarza transportowego obejmującego przebudowywaną drogę krajową nr 73 oraz przedłużoną linię kolejową nr 73 Busko–Zdrój - Żabno, docelowo przewiduje się budowę drogi ekspresowej S73,
- budowa łącznicy kolejowej w miejscowości Czarnca koło Włoszczowy, połączenie z CMK,
- realizacja linii 400kV stacja systemowa Kielce – Rogowiec (elektrownia Bełchatów),
- realizacja linii 220 kV Radkowice - Kielce Piaski,
- powiększenie Świętokrzyskiego Parku Narodowego.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego