Na ostatnim posiedzeniu Sejmu odbyło się drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz trzecie czytanie projektu nowelizacji ustawy o drogach publicznych oraz ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym.

 

Pierwszy projekt ma zwiększyć bezpieczeństwo prawidłowej realizacji zamówień publicznych poprzez m.in. wprowadzenie mechanizmów nadzoru nad ich wykonaniem. Wzmacnia też możliwości egzekwowania przez podwykonawców ich praw np. do terminowej i pełnej wypłaty wynagrodzenia. Nowelizacja nakłada na wykonawcę obowiązek przedkładania zamawiającemu umów o podwykonawstwo zawieranych przy realizacji zamówień na roboty budowlane. Wyjątkiem będą kontrakty o wartości niższej niż 0,5 proc. wartości umowy między zamawiającym a wykonawcą. Projekt przewiduje też, że zaakceptowani przez zamawiającego podwykonawcy będą mogli zwrócić się do zamawiającego o bezpośrednią zapłatę należnego wynagrodzenia, gdy nie otrzymają zapłaty od wykonawcy. Kwota ta będzie potrącana z wynagrodzenia wykonawcy. W takiej sytuacji zamawiający będzie mógł nałożyć na wykonawcę karę umowną. Nowelizacja daje też możliwość zastrzeżenia przez zamawiającego osobistej realizacji przez wykonawcę kluczowych części zamówienia na roboty budowlane lub usługi oraz prac związanych z instalacją w ramach zamówienia na dostawy.

Zdaniem rządu proponowane rozwiązania wzmocnią transparentność procesu udzielania i realizacji zamówień na roboty budowlane. Służyć temu będzie w szczególności przyznanie zamawiającemu uprawnienia do żądania wskazania przez wykonawcę - już na etapie postępowania - proponowanych podwykonawców.

Z kolei zgodnie propozycją nowelizacji ustaw o drogach publicznych oraz o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym, środki uzyskane z grzywien nałożonych przez Inspekcję Transportu Drogowego za wykroczenia zarejestrowane przez fotoradary będą trafiały na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego. Pieniądze te będą przeznaczane na finansowanie inwestycji związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych oraz na ich budowę lub przebudowę. Proponowana data wejścia w życie ustawy to 1 stycznia 2014 r. Poprawki wniesione w drugim czytaniu m.in. wprowadzają specjalny fundusz celowy - Fundusz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz definiują „miejsce szczególnie niebezpieczne”. Doprecyzowują też przepisy dotyczące uprawnień Policji przy użyciu przenośnych fotoradarów, wskazując na potrzebę oznakowania miejsc kontroli oraz wprowadzając zakaz wykorzystywania fotoradarów w poruszającym się radiowozie.

Źródło: Sejm RP

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.