Ratownicy przejadą bez przeszkódDroga w obrębie węzła „Prądy” autostrady A4 i drogi krajowej nr 46 zostanie przebudowana. Dodatkowym pasem, z pominięciem bramek, przejadą wozy służb ratowniczych.

Opolski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad chce usprawnić dostęp służb ratowniczych do autostrady A4 przez węzeł w Prądach. Zlecona jest dokumentacja na wykonanie drogi dojazdowej. Obecnie trwają prace geologiczne dla ustalenia warunków posadowienia i konstrukcji drogi oraz wykonywana jest mapa do celów projektowych.

Przed wprowadzeniem opłat za przejazd autostradą na węźle w Prądach tworzyły się korki. Zdarzało się, że kierowcy karetek i wozów strażackich wezwani do wypadków mieli kłopoty z błyskawicznym przejazdem przez bramki. Budowa dodatkowy pasa ma wyeliminować takie utrudnienia.

Wjazd za bramkami opłat

W praktyce będzie to wyglądało w ten sposób, że służby ratownicze - w razie takiej konieczności - nie będą musiały przejeżdżać przez bramki poboru opłat (chociaż cały czas będzie taka możliwość). Za tarczą ronda w Prądach, jadąc w stronę Nysy, po lewej stronie drogi, będą miały do dyspozycji indywidualny zjazd z drogi krajowej 46 i bezpośrednie połączenie drogą awaryjną z jezdnią łącznicy węzła autostradowego, już za bramkami poboru opłat.

Wjazd na tę drogę, która będzie miała około 200 metrów długości, będzie zamykany bramą ze sterowaniem pilotem. - Urządzenia dostępu otrzymają wszystkie opolskie służby ratownicze oraz policja - zapewnia Michał Wandrasz , specjalista do spraw komunikacji społecznej opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Projekt i budowa w tym roku

Parametry drogi dojazdowej oraz parametry wjazdu będą określone jak dla drogi pożarowej. Otwarcie nowej drogi nie wymaga przebudowy infrastruktury całego węzła. Wiąże się z założeniem trzech przepustów , niezbędnych ogrodzeń, ewentualnie przełożenia sieci elektrycznej, w razie stwierdzenia takiej kolizji.

Co z innymi pojazdami, które próbując ominąć bramki, wjadą na pas ratowniczy? Nawet jeśli dostaną się na A4 bez biletu, to kierowcy zostaną „wyłapani" na bramce zjazdowej z A4, tak że taki manewr nie jest wart zachodu.

Projektant wystąpił już do przedsiębiorstwa elektroenergetycznego o warunki przyłączenia do sieci elektroenergetycznej dla zasilenia automatycznych urządzeń otwierających i zamykających wloty drogi dojazdowej). Koncepcję przebiegu trasy złożono do uzgodnienia i akceptacji w Komendzie Wojewódzkiej PSP w Opolu. - Na przełomie sierpnia i września powinniśmy mieć już dokumentację techniczną przebudowy węzła, potem wystąpimy o pozwolenie budowlane i jeszcze w tym roku chcemy ruszać z pracami - mówi Michał Wandrasz z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Źródło: Drogi Zaufania

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.