W Krakowie rozpoczęła się budowa linii szybkiego tramwaju między ulicami Lipską i Wielicką. Nowa trasa, która będzie przebiegać głównie estakadą, będzie gotowa za dwa lata.
Wykonawca inwestycji, firma Mota Engil, rozpoczął realizację zadania od przekładek mediów, w miejscach gdzie staną pale pod estakadę dla tramwajów, pieszych i rowerzystów. Z związku z tym konieczne było zamknięcie tunelu ciepłowniczego koło stacji kolejowej Płaszów, wykorzystywanego przez pieszych do przejścia pod magistralą kolejową. Poważniejsze utrudnienia w ruchu związane z realizacją szybkiego tramwaju Lipska-Wielicka planowane są dopiero w przyszłym roku.
Kontrakt na realizację linii szybkiego tramwaju pomiędzy ul. Lipską i Wielicką został podpisany na początku września. Inwestycja obejmuje budowę torowiska wraz z towarzysząca infrastrukturą na odcinku od skrzyżowania ulic Kuklińskiego-Lipska-Saska do połączenia z ulicą Wielicką między przystankami Kabel i Dworcowa. W ramach zadania powstaną węzły rozjazdowe we wszystkich kierunkach na połączeniu z istniejącymi liniami w ciągu ulic Wielicka i Saska/Lipska.
Głównym elementem nowej linii szybkiego tramwaju będzie estakada dla tramwajów, rowerzystów i pieszych. Obiekt będzie się składać z dwóch części, z których jedna pobiegnie nad torami kolejowymi, druga – nad istniejącym układem drogowym. Łączna długość estakady wyniesie ponad 600 metrów. Przy okazji zostaną przebudowane ulice Saska, Gromadzka, Prokocimska i Żołnierska. Cała nowa linia szybkiego tramwaju będzie miała ponad 2 km długości.
Wartość kontraktu opiewa na kwotę 150 mln zł. Inwestycja jest współfinansowania ze środków Unii Europejskiej.
Źródło: UM Kraków