Sieć ścieżek dla ekomobilności w SzwajcariiGórzysty obszar Szwajcarii jest obecnie pokryty siecią tzw. ścieżek dla ekomobilności, stworzoną i zarządzaną przez konsorcjum złożone z różnych instytucji. Ta narodowa sieć nazwana „Switzerland Mobility” (z ang. Mobilność Szwajcarii) jest przeznaczona dla ruchu niezmotoryzowanego, w szczególności związanego z wypoczynkiem i turystyką.

Celem tej sieci dróg jest zaoferowanie w Szwajcarii „raju dla aktywnego wypoczynku”, poprzez stworzenie dogodnych warunków dla niezmotoryzowanej mobilności. Wszystko jest tak zaprojektowane, aby odwiedzający kraj mogli poruszać się bez konieczności używania samochodu: chodząc pieszo, poruszając się na rowerze (również górskim), na rolkach, kajakiem, w połączeniu z dostępnym transportem publicznym. Ogółem sieć obejmuje 22 krajowe trasy oraz wiele ciągów regionalnych; wszystkie są czytelnie oznakowane. W związku z rosnącą liczbą osób korzystających z tych tras, partnerzy projektu Switzerland Mobility poszli dalej oferując turystom i wycieczkowiczom szansę zarezerwowania miejsc noclegowych wzdłuż tych tras.

Switzerland Mobility to bardzo zaawansowany projekt i prawdziwy pionier na tym polu. Jest to doskonały przykład efektywnego systemu, w którym wszystkie informacje na temat mobilności oraz związanych z nią usług są łatwo dostępne i czytelne. Silne partnerstwo z prywatnym biznesem w sektorze turystyki to również dobre przykłady do naśladowania przy projektowaniu i wdrażaniu podobnych koncepcji.

Pomysł stworzenia narodowej sieci ścieżek i dróg rowerowych w Szwajcarii wyszedł w 1993 r. od kilku entuzjastów jazdy na rowerze. W ten sposób narodziła się organizacja „Ruch rowerowy w Szwajcarii” złożona z instytucji zajmujących się ruchem drogowym, sportem i turystyką. Dziewięć ścieżek, obejmujących ponad 3 000 km, zostało zidentyfikowanych i oznakowanych przez poszczególne kantony. Pomysł ten został rozszerzony w 1999 r. we współpracy ze Szwajcarską Federacją Pieszych Wycieczek.

Obecnie sieć obejmuje 24 000 km dróg, w tym: 9 000 km dróg pieszych, 9 000 km tras dostosowanych dla ruchu rowerowego, 4 500 km szlaków i ścieżek rowerowych, 1 100 km tras dostosowanych dla rolkarzy i 350 km tras dostępnych dla kajakarzy (rzeki i jeziora).

550 przystanków jest obsługiwanych transportem publicznym (autobusy i pociągi), tak aby zapewnić wygodne warunki dla odwiedzających. Dzięki temu turyści mogą łączyć różne środki transportu w trakcie swojej podróży. Wszystkie przystanki transportu publicznego oraz rozkłady jazdy pokazane są na interaktywnej mapie na stronie internetowej. Wdrożone zostały znaki informujące o „powolnym ruchu” i stanowią jedyny tego typu standard w świecie znaków dla ruchu niezmotoryzowanego.

Switzerland Mobility łączy swoje trasy z szerokim zakresem usług, które zapewnia turystom dzięki współpracy ze SwissTrails, które przygotowuje i sprzedaje oferty dla tras krajowych i regionalnych. Oferty te obejmują podróże pociągiem lub autobusem, rezerwacje miejsc noclegowych, transfer bagażu, wypożyczalnie rowerów, przewodniki i inną dokumentację, wsparcie telefoniczne, doradztwo itp. Inny partner Switzerland Mobility, firma Rent a Bike, obsługuje 100 stacji wypożyczania rowerów, które zazwyczaj zlokalizowane są na dworcach i stacjach kolejowych. Wypożyczone rowery mogą być zwrócone na którejkolwiek ze stacji.

***

Trudno oszacować liczbę turystów, którzy odkrywają Switzerland Mobility na własną rękę. Wykorzystując liczbę dokonanych poprzez SwissTrails rezerwacji jako wskaźnik, można stwierdzić, że firma zwiększyła swoje obroty o 18% w 2009 r., w stosunku do roku 2008, biorąc pod uwagę krajowe trasy Switzerland Mobility. 5 500 aktywnych odwiedzających (4 500 w 2011 roku) zarezerwowało noclegi poprzez SwissTrails, w liczbie 30 000 nocy (24 000 w 2011 roku). Biorąc pod uwagę koszty dla odwiedzających, różni się to w zależności od wyboru trasy i standardu zakwaterowania. Ta aktywna turystyka, z silnym powiązaniem z lokalnym środowiskiem naturalnym, przyciąga wielu odwiedzających z sąsiednich państw: Francji, Włoch, Niemiec.

Źródło: ELTIS/Laurent Cogerino – Studia przypadków

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.