W 2011 roku w Polsce miało miejsce 40 065 wypadków drogowych, w których zginęło 4 189 osób, a 49 501 zostało rannych. Szansą na zmniejszenie tych liczb będzie system eCall, który pozwoli na automatyczne powiadomienie służb ratunkowych w razie poważnego wypadku drogowego. Dlatego komisja rynku wewnętrznego oraz komisja transportu Parlamentu Europejskiego przyjęły wspólnie raport wzywający do ustanowienia obowiązkowego montowania systemu eCall przez producentów samochodów w nowych pojazdach od roku 2015 i do przystosowania infrastruktury służb ratunkowych do odbioru połączeń eCall.

System eCall zamontowany w samochodzie pozwoli w razie wypadku na natychmiastowe nawiązanie połączenia telefonicznego z numerem 112, przez co zwiększy skuteczność służb ratunkowych. Nawet jeśli pasażerowie nie są w stanie mówić, system ten utworzy wiadomość alarmową, która zawierać będzie dokładną lokalizację pojazdu, czas wypadku, kierunek jazdy i opis pojazdu. Dzięki niej służby alarmowe będą mogły dotrzeć szybko na miejsce wypadku, zmniejszając ryzyko śmierci i poważnych obrażeń (zasada "złotej godziny").

- System eCall dzięki dobremu stosowaniu nowej technologii będzie ratować ludzkie życie. Na to nie wolno oszczędzać wysiłków - powiedziała europosłanka Róża Thun, która jest sprawozdawcą cieniem w tym temacie z ramienia grupy Europejskiej Partii Ludowej w komisji rynku wewnętrznego. - eCall jest paneuropejską usługą, która będzie funkcjonować we wszystkich państwach członkowskich UE oraz w krajach, które przystąpią do tej inicjatywy. Będziemy dążyć do tego, aby usługa ta była jak najszybciej dostępna we wszystkich pojazdach, niezależnie od marki i kraju - dodała europosłanka.

Obecnie jedynie 0,7% wszystkich pojazdów osobowych w UE jest wyposażonych w automatyczne systemy powiadamiania służb ratunkowych.

Sprawozdanie dotyczące systemu eCall będzie głosowane podczas lipcowej sesji plenarnej w Strasburgu.

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.