Dziś w Puławach zakończyło się seminarium szkoleniowe „Uspokojenie ruchu: planowanie – wdrażanie – użytkowanie – ocena. Dobre praktyki, uwarunkowania techniczne, prawne, użytkowe i społeczne”. Jego uczestnicy zapoznali się ze specyfiką uspokojenia ruchu, metodyką i praktycznymi aspektami wdrażania obszarów ruchu uspokojonego, a także poznali metody i środki fizycznego uspokojenia ruchu zastosowane w „Miasteczku Holenderskim”, a więc w dzielnicy Puław, gdzie na bazie holenderskich praktyk kompleksowo wdrożono rozwiązania uspokojenia ruchu.
- Zwróciłam uwagę na zastosowanie poduszek z jednoczesnymi wyspami segregującymi. Oprócz tego uważam, że dobrze się stało, że elementy uspokojenia ruchu zastosowano nawet na drodze wojewódzkiej. Gdy droga przechodzi przez miasto i przez osiedle, to powinna także służyć ruchowi lokalnemu – przyznała Ewa Kusio z Zarządu Dróg Miejskich i Zieleni w Gdańsku.
Szczególnie ważnym zagadnieniem poruszanym podczas seminarium były uwarunkowania towarzyszące wprowadzaniu niektórych niekonwencjonalnych rozwiązań uspokojenia ruchu. – Kluczową sprawą jest odpowiednie przedstawienie takiego zamierzenia mieszkańcom i służbom miejskim oraz uzgodnienie projektu uspokojenia ruchu w drodze konsultacji. Wypracowany w ten sposób kompromis umożliwi wprowadzenie rozwiązań, które skutecznie poprawią bezpieczeństwo i jakość życia na tym obszarze – stwierdził Krzysztof Jamrozik z EKKOM Sp. z o.o., który prowadził seminarium szkoleniowe.
Uspokojenie ruchu polega na kształtowaniu przestrzeni publicznej, w tym głównie układu drogowo-ulicznego za pomocą środków planistycznych i inżynieryjnych, w tym różnorodnych rozwiązań w dziedzinie organizacji ruchu. Celem tego działania jest osiągnięcie trwałej poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenie uciążliwości transportu.
Uspokojenie ruchu jest skutecznym środkiem zaradczym w miejscowościach narażonych na uciążliwości ruchu tranzytowego, zwłaszcza w dobie oddawania do użytkowania kolejnych odcinków dróg szybkiego ruchu i wprowadzania opłat za przejazd. Uczestnicy seminarium szkoleniowego zdobyli wiedzę teoretyczną oraz praktyczną poprzez poznanie rozwiązań wdrożonych w Puławach i możliwości wprowadzania uspokojenia ruchu w polskich uwarunkowaniach prawnych.
Organizatorem szkolenia było Konsorcjum Naukowo-Przemysłowe Inżynierii Lądowej, powołane przez Politechnikę Krakowską Województwo Małopolskie - Zarząd Dróg Wojewódzkich oraz EKKOM Sp. z o.o. Konsorcjum zostało powołane między innymi w celu wprowadzania standaryzacji rozwiązań opartych na najnowszych wynikach badań i analiz oraz dobrych praktyk, rozwiązań typowych i standardów do praktyki projektowej, wykonawczej i utrzymaniowej w zakresie budownictwa drogowego i mostowego. W imieniu Konsorcjum szkolenie zostało przeprowadzone przez firmę EKKOM Sp. z o.o. Patronatu medialnego seminarium udzielił Portal Drogowy edroga.pl. Partnerem strategicznym seminarium szkoleniowego była firma 3M Poland.
AD