Wstępne szacunki łącznego kosztu odcinków w Zabrzu i Gliwicach wynosiły 1,371 mld zł. Jednak z roku na rok szacunkowy koszt wzrastał, aż do 1,926 mld zł. Lukę udało się pokryć tylko częściowo, czego efektem było zablokowanie finansowania – kolejnej transzy kredytu z EBI (32,5 mln euro).
Problem pojawił się także z pieniędzmi z tegorocznych środków z rezerwy subwencji ogólnej (80 mln zł). Wypłatę przesunięto z maja na sierpień.
Odblokowanie finansowania jest już możliwe dzięki podpisaniu przez spółkę DTŚ SA i Bank Gospodarstwa Krajowego listu intencyjnego, który pozwala na ewentualne uruchomienie linii kredytowej na 400 mln zł. Spłata tej linii kredytowej miałaby być zapewniona w kolejnych latach środkami z rezerwy subwencji ogólnej, którą otrzymają samorządy Gliwic i Zabrza. Dodatkowo samorząd województwa śląskiego zwiększył pulę finansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego o 50 mln zł.
Zarówno samorząd województwa, jak i samorządy Gliwic i Zabrza szukają alternatywnych sposobów finansowania. Jednym z nich są środki unijne pochodzące z krajowych programów infrastrukturalnych. Gdyby ten wariant finansowania udało się zrealizować, oznaczałoby to, że nie byłoby potrzeby uruchamiania linii kredytowej w BGK.
Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego