Sejm uchwalił głęboko idące zmiany, których większość była od dłuższego czasu podnoszona przez branżę.
OIGD szczególną uwagę zwraca na:
- zmiany w art. 8 zwiększające jawność w zamówieniach publicznych poprzez ograniczenie powoływania się na tajemnicę przedsiębiorstwa do przypadku, w którym podmiot wykaże, że czyni to zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
- uchylenie w art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a zezwalającego na wykluczenia z postępowań wykonawców. Przepisy te zostały w grudniu 2012 roku zakwestionowane przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości jako niezgodne z dyrektywami europejskimi;
- uchylenie art. 24a i art. 154 pkt 5a, które dotyczyły prowadzenia przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych listy nierzetelnych (wykluczonych) wykonawców;
- zmiany w art. 26 ograniczające zjawisko tzw. fałszywego udostępniania potencjału. W celu ograniczenia tego zjawiska ustawa wprowadza instytucję solidarnej odpowiedzialności z wykonawcą za szkodę zamawiającego;
- zmiany art. 29 ust. 4 zgodnie z którym, zamawiający będzie mógł w uzasadnionych okolicznościach wymagać od wykonawcy lub podwykonawcy zatrudnienia osób pracujących przy realizacji zamówienia na roboty budowlane lub usługi na podstawie umowy o pracę;
- zmiany w art. 36 ust. 2 pkt 9 zgodnie z którymi zamawiający w SIWZ może określić rodzaje czynności niezbędne do realizacji zamówienia, których dotyczą wymagania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę;
- dodanie art. 36c (w powiązaniu z art. 154 pkt 10) o korzystaniu z przykładowych wzorów umów, regulaminów i innych dokumentów w sprawach zamówień publicznych, przygotowanych przez Prezesa UZP;
- zmiany w art. 46 ograniczające możliwość zatrzymywania wadium do przypadku, gdy wskutek nieuzupełnienia dokumentów lub braku zgody na poprawienie omyłki nie jest możliwy wybór oferty złożonej przez wykonawcę;
- zmiany w art. 90, zgodnie z nowym brzmieniem przepisów zamawiający będzie miał obowiązek zbadać, czy cena oferty nie jest rażąco niska w sytuacji gdy cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Ponadto wskazano obszary mające wpływ na cenę, a które zamawiający będzie musiał przeanalizować, w tym również koszty pracy i stosowanie stawek wynagrodzenia minimalnego wynikających z przepisów prawa. Obowiązek wykazania, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny spoczywa na wykonawcy zarówno w postępowaniu z zamawiającym, jak i przed KIO;
- zmiany w art. 91 ograniczające sytuację, gdy cena jest wyłącznym kryterium rozstrzygania przetargów. Ustalenie ceny jako wyłącznego kryterium wyboru wykonawcy będzie wymagało uzasadnienia;
- zmiany w art. 142 wprowadzające waloryzację kontraktów zawartych na okres dłuższy niż 12 miesięcy w sytuacjach, na które strony umowy nie mają wpływu, np. zmiany podatku VAT, minimalnego wynagrodzenia lub wysokości i zasad ubezpieczenia społecznego.
Źródło: OIGD
Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.