Z początkiem lutego ogłoszono przetarg na budowę tunelu pod przecinającą Tychy krajową "jedynką". Inwestycja zlokalizowana jest przy szczególnie niebezpiecznym skrzyżowaniu DK 1 z ulicami Cmentarną i Goździków.
Po zakończeniu prac przejazd ul. Beskidzką, jak również pomiędzy dzielnicami Wartogłowiec i Jaroszowice, będzie bezpieczniejszy i szybszy.
W ramach zadania powstanie rondo łączące ulice Skotnica i Goździków. Od ronda zostanie wybudowany nowy odcinek drogi, która następnie skręci i zostanie poprowadzony pod DK 1. W tym miejscu zaprojektowano drogę jednojezdniową z dwoma pasami ruchu. Szerokość każdego pasa wyniesie 3 metry. Włączenie do tunelu od strony Wartogłowca zaplanowano na wysokości ul. Cmentarnej. Po zakończeniu prac istniejąca na DK 1 sygnalizacja świetlna zostanie zlikwidowana, a nowe, bezkolizyjne rozwiązanie znacznie usprawni komunikację pomiędzy dzielnicami.
Zyskają nie tylko kierowcy, ale także piesi i rowerzyści. Pod tunelem zostanie wybudowany jednostronny chodnik z kostki brukowej o szerokości 2 metrów, a rowerzyści jadący tunelem będą poruszać się po tak zwanych kontrapasach. Kontrapasy zostaną umieszczone po dwóch stronach drogi, a ich szerokość to 1,5 metra. Droga rowerowa zostanie oddzielona od jezdni za pomocą bezpieczników o szerokości 0,6 m.
Po zakończeniu prac zmianie ulegnie organizacja ruchu. Wyjazd z ul. Dzwonkowej w stronę Katowic będzie odbywał się ulicą Cmentarną, tunelem pod DK 1 i nowo wybudowanym rondem w lewo do ul. Goździków i poprzez prawoskręt na DK 1. Z kolei kierowcy jadący z ul. Goździków w stronę Bielska - Białej na nowo budowanym rondzie pojadą w lewo, następnie tunelem pod DK 1 do ulicy Cmentarnej, skręcą na skrzyżowaniu z ulicą Dzwonkową w prawo i poprzez prawoskręt dostaną się na DK 1.
Budowa nowego układu drogowego w rejonie ul. Goździków z ul. Cmentarną jest zadaniem komplementarnym do trwającej w Tychach modernizacji ul. Beskidzkiej (DK 1 i DK 86). Obie inwestycje mają przyczynić się do tego, że przejazd przez miasto stanie się bezkolizyjny. Aby prowadzić roboty przy modernizacji DK 1, wcześniej musi zostać wykonany tunel w części konstrukcyjnej. Od tego momentu prace będą prowadzone równocześnie. Budowa tunelu powinna zakończyć się do końca 2013 roku, natomiast prace wykończeniowe potrwają do II kwartału 2014 roku.
Źródło: MZUiM Tychy