Z Prawa zamówień publicznych znikną zapisy art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a o wykluczaniu wykonawców - przewidują założenia nowelizacji przedstawione przez UZP. Nie będzie definicji rażąco niskiej ceny, lecz zobowiązanie zamawiających do żądania wyjaśnień od oferentów. Urząd Zamówień Publicznych rozpoczął konsultacje projektu założeń zmian w ustawie Prawo zamówień publicznych.
UZP proponuje doprecyzowanie, że w sytuacji, gdy cena oferty wydaje sie nadmiernie niska i budzi wątpliwości zamawiającego, będzie on zobowiązany do żądania szczegółów dotyczących składowych elementów oferty. Proponuje się odejście od pojęcia „rażąco niskiej ceny” na rzecz doprecyzowania, w jakich okolicznościach zamawiający ma obowiązek zwrócić sie do wykonawcy o wyjaśnienia.
Podczas konsultacji wykonawca będzie mógł przedstawić dowody, które mają wpływ na niska cenę. Na podstawie wyjaśnień i w toku konsultacji zamawiający będzie oceniał, czy niski poziom ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia jest uzasadniony i nie zagraża prawidłowej realizacji. Ciężar udowodnienia, że oferta zawiera wszystkie wymagane koszty, będzie spoczywał na wykonawcy.
Wykonawcę, którego zachowanie wskazuje na uchylanie sie od obowiązku złożenia odpowiednich dowodów lub udziału w konsultacjach, i którego oferta została odrzucona, będzie sie traktowało jak wykonawcę, który odmówił podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie, co oznacza utratę wadium.
Druga ważna zmiana dotyczy zapewnienia wyboru „rzetelnego” wykonawcy, dającego rękojmię należytego wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego. W związku z faktem, iż Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że podstawą wykluczenia wykonawcy mogą być wszelkie zawinione uchybienia wykonawcy, konieczne jest doprecyzowanie w tym zakresie przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
W związku z tym, w miejsce dotychczasowych regulacji art. 24 ust. 1 pkt 1 i 1a, UZP proponuje przepis, iż zamawiający może wykluczyć wykonawcę, który jest winny poważnego naruszenia obowiązków zawodowych, w szczególności gdy w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa nie wykonał lub nienależycie wykonał zamówienie. Te negatywne skutki uchybień wykonawcy będą ograniczone w czasie: w przypadku zamówień na dostawy lub usługi okres ten będzie wynosił 3 lata, a na roboty budowlane 5 lat.
Źródło: PKD
Teraz będzie ich więcej! Dlatego uważam, że likwidacja tego zapisu to GŁUPOTA!!! Mało tego, powinno iść w drugą stronę jak np. obliczenie średniej ze wszystkich ofert i wybranie oferty najbliższej tej średniej! W wypadku więcej, niż 4 oferty najwyższą i najniższą powinno się odrzucać!