Ruszają konsultacje społeczne projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju oraz Spraw Wewnętrznych w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które umożliwia samorządom wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań w organizacji ruchu, zwiększających bezpieczeństwo rowerzystów i ułatwiających im poruszanie się po drogach.

Nowelizowane rozporządzenie będzie umożliwiać:
- wyznaczenie na jezdniach śluz dla rowerów,
- wprowadzenie ruchu rowerów „pod prąd” bez wyznaczania pasów ruchu, czyli dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdniach ulic jednokierunkowych,
- wprowadzenie ruchu rowerowego na jednym pasie wspólnie z ruchem pojazdów transportu publicznego,
- wprowadzenie nowych, trójkomorowych sygnalizatorów świetlnych dedykowanych ruchowi rowerowemu, prowadzonemu po jezdni,
- uproszczenie oznakowania poprzez zmniejszenie liczby znaków i ich uporządkowanie.

Udział ruchu rowerowego w miastach dynamicznie rośnie (i będzie rósł), więc potrzebne są rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo i komfort rowerzystów.  

Znaczenie roweru w rozwiązywaniu problemów transportowych miast uwzględnione jest również w projekcie przygotowywanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Krajowej Polityki Miejskiej. W dokumencie wskazano na potrzebę zmian legislacyjnych pozwalających na wprowadzanie rozwiązań technicznych usprawniających i preferujących ruch rowerowy. Podkreśla się również potrzebę jednoczesnego tworzenia infrastruktury towarzyszącej dla rowerów – miejsc do parkowania rowerów, usprawnień w możliwości przewożenia rowerów środkami transportu zbiorowego.

Zaproponowane w projekcie rozporządzenia rozwiązania są powszechnie stosowane w organizacji ruchu w wielu krajach UE (m.in. Holandii, Belgii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Węgrzech, Czechach czy Irlandii).

Liderami zmian przyjaznych rowerzystom są w Polsce Gdańsk i Wrocław.

Gdańsk zdecydował się na wprowadzenie ruchu rowerów „pod prąd”, a we Wrocławiu wprowadzono na szeroką skalę śluzy rowerowe. Zastosowano je na około 40 skrzyżowaniach. Wrocław wprowadził też znany i powszechnie stosowany w miastach zachodnioeuropejskich trójkomorowy sygnalizator rowerowy. Aktualnie ponad 40 skrzyżowań posiada tego typu sygnalizację. W okresie ich funkcjonowania nie zarejestrowano żadnych zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów.

Wiele innych samorządów systematycznie zwiększa nakłady na infrastrukturę rowerową. Przykładem może być Warszawa, która w tym roku przeznaczy na te cele blisko 30 mln zł, czy Łódź - 18 mln zł.

Źródło: MIR

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.