Europejska norma EN 13043, zharmonizowana z Dyrektywą Rady Wspólnot Europejskich nr 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich dotyczących wyrobów budowlanych (określana akronimem CPD - Construction Product Directive), została zatwierdzona przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego jako Polska Norma PN-EN 13043:2004 Kruszywa do mieszanek bitumicznych i powierzchniowych utrwaleń stosowanych na drogach, lotniskach i innych powierzchniach przeznaczonych do ruchu.
Norma PN-EN 13043 definiuje właściwości: geometryczne, fizyczne, mechaniczne i chemiczne kruszywa oraz podaje kategorie wymagań służące do oceny jego jakości. Natomiast nie określa wymagań dotyczących kruszywa do konkretnych zastosowań, pozostawiając ich określenie krajom członkowskim CEN.
Zatwierdzenie normy PN-EN-13043 spowodowało:
- wycofanie 8. Polskich Norm sprzecznych z tą normą,
- znowelizowanie lub wprowadzenie nowych norm dotyczących metod badania.
Na stronie internetowej GDDKiA, w zakładce dokumenty techniczne, znajduje się projekt dokumentu WT-1 2013 Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach krajowych. Opinie do dokumentu można składać do 24 maja br.
„WT-1 Kruszywa 2013” wdrażają zapisy normy PN-EN 13043:2004 do stosowania na drogach krajowych. Wymagania Techniczne WT-1 Kruszywa 2013 zastępują WT-1 Kruszywa 2010. Dokument nie jest prawnie obowiązujący, lecz rekomenduje do stosowania w Polsce wymagania dotyczące kruszyw przeznaczonych do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach krajowych. Wymagania określone w tym dokumencie są zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami w Polsce, a w szczególności z ustawą o wyrobach budowlanych i z ustawą o systemie oceny zgodności oraz przepisami wykonawczymi do tych ustaw.
WT-1 Kruszywa 2013 zawierają zaktualizowane wymagania dotyczące kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych oraz do powierzchniowych utrwaleń, dostosowane do polskich warunków klimatycznych oraz do obciążenia ruchem drogowym. W celu ułatwienia porównywania WT-1 Kruszywa 2013 z normą PN-EN 13043, w niniejszym dokumencie zachowano taką kolejność rozdziałów, jak w normie. W WT-1 Kruszywa 2013 przyjęto zasadę podawania terminologii zgodnej ze stosowaną w polskiej literaturze technicznej.
Źródło: GDDKiA