Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich przeprowadzi jeszcze trzy przetargi na zimowe utrzymanie dróg. Chodzi o odcinki znajdujące się w rejonie Wałcza, Polanowa i Choszczna. Dotychczasowe postępowania zostały unieważnione z powodu zbyt wysokich stawek, zaproponowanych przez oferentów.
Na większości odcinków będą pracowały te same firmy co w ubiegłym roku, gdyż w 2011 r. ZZDW podpisał z wykonawcami umowy obejmujące trzy kolejne sezony zimowe. Przetargi są konieczne tam, gdzie umowy wygasły wcześniej z powodu wykorzystania wszystkich środków finansowych przewidzianych w umowach. Tylko ubiegłoroczna „Akcja zima” kosztowała ZZDW blisko 20 mln złotych.
Trzyletnie kontrakty mają zachęcić firmy zajmujące się zimowym utrzymanie dróg do inwestycji w odpowiedni sprzęt. Dzięki temu w przetargach biorą udział nie tylko spółki komunalne, ale również wiele firm budowlano-drogowych czy transportowych, które zimą mają przestoje. W przetargach pod uwagę brane są stawki za kilometr pracy pługu bądź solarki lub za godzinę pracy innego sprzętu, takiego jak ładowarki, równiarki czy koparko-ładowarki.
Kontrola wykonawców jest możliwa dzięki czuwającemu od 2011 r. systemowi monitorowana pojazdów. Firma, która wygrała przetarg na ten system, została zobowiązana do dostarczenia urządzeń wraz z oprogramowaniem umożliwiającym monitoring pracy sprzętu jak również do instalacji systemu i jego wdrożenia. Dzięki temu ZZDW może w każdej chwili sprawdzić jaki sprzęt pracuje na każdym z odcinków danej drogi wojewódzkiej. Komputerowa aplikacja pozwala obserwować wszystkie pojazdy oraz to, czy pługi mają opuszczone lemiesze a solarki włączone posypywanie. W tym roku zimowym utrzymaniem dróg w województwie zachodniopomorskim będzie zajmowało się 17 podmiotów gospodarczych.
Podobnie jak w poprzednich latach drogi wojewódzkie są podzielone na trzy standardy zimowego utrzymania dróg, zależne od znaczenia gospodarczego danej drogi. W tzw. II standardzie jezdnia musi być odśnieżona i posypana na całej szerokości i długości. Może na niej występować cienka warstwa zajeżdżonego śniegu nie utrudniającego ruchu. Są to przede wszystkim drogi w miastach i w pasie przygranicznym, łącznie 278 kilometrów.
III standard odśnieżania obowiązuje na blisko 1330 kilometrach dróg, które są odśnieżane na całej szerokości, natomiast posypywane na skrzyżowaniach, przystankach autobusowych oraz odcinkach o pochyleniu większym niż 4%.
480 km dróg wojewódzkich jest utrzymywana w IV-tym standardzie zimowego utrzymania dróg. Tu po intensywnych opadach, dopuszcza się pozostawienie na jezdni zajeżdżonego śniegu oraz zasp czasowo utrudniających ruch drogowy.
Źródło: Zachodniopomorski ZDW