CROSSIG to oprogramowanie do projektowania systemów sygnalizacji świetlnych, zarówno pojedynczych skrzyżowań, jak i zespołów skrzyżowań pracujących w koordynacji. To najnowocześniejsze narzędzie pracy przeznaczone dla inżynierów ruchu, służące do tworzenia, edytowania oraz archiwizowania programów sygnalizacji świetlnych. Dodatkowo może służyć do tworzenia danych zawierających informacje związane z zarządzaniem ruchem drogowym. Program ułatwia obliczenie przepustowości, czasów międzyzielonych, programów sygnalizacyjnych itd. CROSSIG został stworzony przez niemiecką firmę Gevas software GmbH w latach 80. XX wieku i podlega systematycznemu rozwojowi. Przy jego pomocy zaprojektowano i zrealizowano w Niemczech kilka tysięcy sygnalizacji świetlnych. W latach 1994-2001 następowała wspólna dystrybucja i rozwój oprogramowania CROSSIG przez PTV i GEVAS. Dalszy rozwój CROSSIG prowadzony jest wyłącznie przez firmę Gevas software z Monachium wraz z jej oddziałem w Polsce, Gevas software Polska w Krakowie. W 2011 roku, dzięki współpracy z firmą EKKOM, powstała polska wersja programu CROSSIG v5.0. Program jest dostosowany do obowiązujących w Polsce przepisów, zwłaszcza w zakresie obliczeń czasów międzyzielonych, jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3.07.2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. nr 220, poz. 2181 z późniejszymi zmianami). CROSSIG wspomaga projektowanie skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, gdzie możliwy jest każdy rodzaj sterowania: program stałoczasowy, częściowa akomodacja, pełna akomodacja, sterowanie adaptacyjne z priorytetem komunikacji zbiorowej dla skrzyżowań pojedynczych i dla skrzyżowań działających w koordynacji. Program obsługuje również rozwiązania nietypowe. Przy pomocy CROSSIG można projektować metody sterowania sygnalizacją świetlną i generować programy niezależnie od producenta sterowników. Dzięki dodatkowym modułom CROSSIG staje się stanowiskiem pracy inżyniera ruchu, gdyż umożliwia umożliwia także programów sygnalizacyjnych bezpośrednio do sterowników.
Podstawowe funkcje programu CROSSIG:
- Zarządzanie skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną.
- Techniczna definicja sygnalizacji świetlnych (pojedyncze sygnalizacje i zbiór sygnalizacji).
- Edycja danych grup sygnalizacyjnych takich jak: kolejność faz, czasy minimalne itp.
- Obliczenie czasów międzyzielonych według RiLSA 81, RiLSA 92, RiLSA 2010, RVS 5.32, Heft 175, wytycznych innych krajów (Szwajcaria, Luksemburg, Polska), proste obliczenie i założenia dotyczące dynamiki jazdy komunikacji zbiorowej.
- Graficzne przedstawienie strumieni pojazdów.
- Półautomatyczna i ręczna edycja faz.
- Tworzenie i generacja planów kolejności faz.
- Automatyczne tworzenie i edycja przejścia faz (także dla części skrzyżowania).
- Edycja natężeń ruchu.
- Obliczenia parametrów jak np. przepustowości bez sygnalizacji świetlnej.
- Obliczenie programów sygnalizacyjnych – różne wersje.
- Tworzenie programów sygnalizacyjnych ze zdefiniowanych przejść faz.
- Obrazowanie akomodacji w programach sygnalizacyjnych.
- Przykłady testowe dla sterowania akomodacyjnego.
- Obliczenie parametrów jak np. przepustowości z sygnalizacją świetlną.
- Edycja programów włączania i wyłączania sygnalizacji.
- Edycja programów specjalnych.
- Obiektowy graficzny edytor dla przejścia faz itp., wyświetlanie niedotrzymanych czasów międzyzielonych, czasów przesunięć i czasów rezerwowych (różne możliwości ustawienia graficznych parametrów wyświetlania).
- Dokumentacja detekcji.
- Edycja T-czasów (punktów decyzyjnych).
- Zarządzanie czasami pracy odpowiednich programów sygnalizacyjnych.
- Wydruk tabeli i grafiki (także kolorowych) na drukarkach typu Windows, PDF albo Postscript.
- Interfejs oprogramowania typu vds dla danych technicznych.
Opcje dotyczące koordynacji sygnalizacji:
- Definicja sieci i koordynacji.
- Edycja skoordynowanego sterowania (sterowanie stało czasowe, jak i zielone fale z akomodacją).
- Obiektowy graficzny edytor dla zielonych fal (obszerne możliwości ustawień poprzez parametry graficzne)
- Wydruk zielonych fal na ploterach.
- Automatyczna optymalizacja zielonych fal przy pomocy algorytmów genetycznych (NONSTOP-GA).
- Ocena zielonych fal/obszarów (NONSTOP-GA/BALANCE).
Dodatkowe moduły:
CROSSIG może być wykorzystany jako oddzielne stanowiska albo pracować w sieci bez albo z bazą danych (Oracle).
CROSSIG posiada interfejsy do następujących programów:
- VTmanager (bazujący na GIS).
- TRELAN/TRENDS-stanowisko testowe.
- Mikroskopowa symulacja na skrzyżowaniu i w sieci – NONSTOP + VISSIM
- Zdalne wgrywanie danych dla sterowników z rdzeniem TRENDS albo implementacji TRELAN.
- Visual VS-PLUS (format CSV)
- BALANCE (dodatkowy interfejs dla parametrów sterowania siecią w CROSSIG).
- EPICS (dodatkowe parametry dla zgłoszeń zapotrzebowania faz i zgłoszeń wybranych pojazdów w CROSSIG).
- Wymiana danych z innymi stanowiskami inżyniera ruchu drogowego: XML-import i Export na podstawie OCIT-I VD wersja 1.1 (wydania 31, 46, 55 i 109).
Wymagania sprzętowe CROSSIG to komputer albo workstation z systemem operacyjnym Windows XP, VISTA albo Windows 7.
Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.