CROSSIG to oprogramowanie do projektowania systemów sygnalizacji świetlnych, zarówno pojedynczych skrzyżowań, jak i zespołów skrzyżowań pracujących w koordynacji. To najnowocześniejsze narzędzie pracy przeznaczone dla inżynierów ruchu, służące do tworzenia, edytowania oraz archiwizowania programów sygnalizacji świetlnych. Dodatkowo może służyć do tworzenia danych zawierających informacje związane z zarządzaniem ruchem drogowym. Program ułatwia obliczenie przepustowości, czasów międzyzielonych, programów sygnalizacyjnych itd. CROSSIG został stworzony przez niemiecką firmę  Gevas software GmbH w latach 80. XX wieku i podlega systematycznemu rozwojowi. Przy jego pomocy zaprojektowano i zrealizowano w Niemczech kilka tysięcy sygnalizacji świetlnych. W latach 1994-2001 następowała wspólna dystrybucja i rozwój oprogramowania CROSSIG przez PTV i GEVAS. Dalszy rozwój CROSSIG prowadzony jest wyłącznie przez firmę Gevas software z Monachium wraz z jej oddziałem w Polsce, Gevas software Polska w Krakowie. W 2011 roku, dzięki współpracy z firmą EKKOM, powstała polska wersja programu CROSSIG v5.0. Program jest dostosowany do obowiązujących w Polsce przepisów, zwłaszcza w zakresie obliczeń czasów międzyzielonych, jest zgodny z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3.07.2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. nr 220, poz. 2181 z późniejszymi zmianami). CROSSIG wspomaga projektowanie skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, gdzie możliwy jest każdy rodzaj sterowania: program stałoczasowy, częściowa akomodacja, pełna akomodacja, sterowanie adaptacyjne z priorytetem komunikacji zbiorowej dla skrzyżowań pojedynczych i dla skrzyżowań działających w koordynacji. Program obsługuje również rozwiązania nietypowe. Przy pomocy CROSSIG można projektować metody sterowania sygnalizacją świetlną i generować programy niezależnie od producenta sterowników. Dzięki dodatkowym modułom CROSSIG staje się stanowiskiem pracy inżyniera ruchu, gdyż umożliwia umożliwia także programów sygnalizacyjnych bezpośrednio do sterowników.

Podstawowe funkcje programu CROSSIG:

  1. Zarządzanie skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną.
  2. Techniczna definicja sygnalizacji świetlnych (pojedyncze sygnalizacje i zbiór sygnalizacji).
  3. Edycja danych grup sygnalizacyjnych takich jak: kolejność faz, czasy minimalne itp.
  4. Obliczenie czasów międzyzielonych według RiLSA 81, RiLSA 92, RiLSA 2010, RVS 5.32, Heft 175, wytycznych innych krajów (Szwajcaria, Luksemburg, Polska), proste obliczenie i założenia dotyczące dynamiki jazdy komunikacji zbiorowej.
  5. Graficzne przedstawienie strumieni pojazdów.
  6. Półautomatyczna i ręczna edycja faz.
  7. Tworzenie i generacja planów kolejności faz.
  8. Automatyczne tworzenie i edycja przejścia faz (także dla części skrzyżowania).
  9. Edycja natężeń ruchu.
  10. Obliczenia parametrów jak np. przepustowości bez sygnalizacji świetlnej.
  11. Obliczenie programów sygnalizacyjnych – różne wersje.
  12. Tworzenie programów sygnalizacyjnych ze zdefiniowanych przejść faz.
  13. Obrazowanie akomodacji w programach sygnalizacyjnych.
  14. Przykłady testowe dla sterowania akomodacyjnego.
  15. Obliczenie parametrów jak np. przepustowości z sygnalizacją świetlną.
  16. Edycja programów włączania i wyłączania sygnalizacji.
  17. Edycja programów specjalnych.
  18. Obiektowy graficzny edytor dla przejścia faz itp., wyświetlanie niedotrzymanych czasów międzyzielonych, czasów przesunięć i czasów rezerwowych (różne możliwości ustawienia graficznych parametrów wyświetlania).
  19. Dokumentacja detekcji.
  20. Edycja T-czasów (punktów decyzyjnych).
  21. Zarządzanie czasami pracy odpowiednich programów sygnalizacyjnych.
  22. Wydruk tabeli i grafiki (także kolorowych) na drukarkach typu Windows, PDF albo Postscript.
  23. Interfejs oprogramowania typu vds dla danych technicznych.


Opcje dotyczące koordynacji sygnalizacji:

  1. Definicja sieci i koordynacji.
  2. Edycja skoordynowanego sterowania (sterowanie stało czasowe, jak i zielone fale z akomodacją).
  3. Obiektowy graficzny edytor dla zielonych fal (obszerne możliwości ustawień poprzez parametry graficzne)
  4. Wydruk zielonych fal na ploterach.
  5. Automatyczna optymalizacja zielonych fal przy pomocy algorytmów genetycznych (NONSTOP-GA).
  6. Ocena zielonych fal/obszarów (NONSTOP-GA/BALANCE).

Dodatkowe moduły:

CROSSIG może być wykorzystany jako oddzielne stanowiska albo pracować w sieci bez albo z bazą danych (Oracle).

CROSSIG posiada interfejsy do następujących programów:

  1. VTmanager (bazujący na GIS).
  2. TRELAN/TRENDS-stanowisko testowe.
  3. Mikroskopowa symulacja na skrzyżowaniu i w sieci – NONSTOP + VISSIM
  4. Zdalne wgrywanie danych dla sterowników z rdzeniem TRENDS albo implementacji TRELAN.
  5. Visual VS-PLUS (format CSV)
  6. BALANCE (dodatkowy interfejs dla parametrów sterowania siecią w CROSSIG).
  7. EPICS (dodatkowe parametry dla zgłoszeń zapotrzebowania faz i zgłoszeń wybranych pojazdów w CROSSIG).
  8. Wymiana danych z innymi stanowiskami inżyniera ruchu drogowego: XML-import i Export na podstawie OCIT-I VD wersja 1.1 (wydania 31, 46, 55 i 109).

Wymagania sprzętowe CROSSIG to komputer albo workstation z systemem operacyjnym Windows XP, VISTA albo Windows 7.

Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.