edroga0431 października br. sieć dróg płatnych viaTOLL powiększy się o prawie 150 km. Do mapy płatnych tras dołączą odcinki zlokalizowane w 7 województwach: dolnośląskim, łódzkim, mazowieckim, podkarpackim, śląskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim. Po rozszerzeniu polska sieć dróg objętych opłatą elektroniczną wzrośnie do około 3,3 tys. km. Według ostatnich danych liczba aktywnych użytkowników systemu viaTOLL wynosi ponad 1 mln kierowców.

Październikowe rozszerzenie będzie stanowiło siódmy etap rozbudowy sieci dróg płatnych w ramach systemu viaTOLL.

Odcinki, które z dniem 1 października br. zostaną dołączone do systemu:
- A1 - węzeł Łódź Północ – węzeł Tuszyn (ok. 40,7 km),
- A4 - węzeł Rzeszów Wschód – węzeł Jarosław Zachód (ok. 41,3 km),
- S1 - węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice – węzeł Żywiec Browar (ok. 18,1 km),
- S3 - węzeł Miękowo – węzeł Goleniów Północ (ok. 4,1 km),
- S6 - węzeł Nowogard Zachód – węzeł Nowogard Wschód (ok. 7,2 km),
- S8 - skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1971D – węzeł Wrocław Południe (ok. 3,3 km),
- S8 - węzeł Rzgów – węzeł Łódź Południe (ok. 5,1 km),
- S8 - węzeł Paszków – węzeł Opacz (ok. 9,4 km),
- S8 - węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska (ok. 4,6 km),
- S17 - Michałówka (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1319W) – węzeł Garwolin Południe (ok. 10,9 km),
- S74 - węzeł Kielce Bocianek – Cedzyna, połączenie z drogą krajową nr 74 (ok. 5,3 km).

Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL został uruchomiony w lipcu 2011 r. i jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich DMC.

Na koniec sierpnia br. w systemie zarejestrowanych było ponad 1,5 mln pojazdów oraz 626 tys. użytkowników. Operator systemu rozdystrybuował ponad 61 tys. urządzeń viaAUTO, przeznaczonych dla samochodów osobowych, a dodatkowe 1,2 tys. przekazał w użytkowanie służbom ratowniczym.

Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Dotychczasowe wpływy do KFD z opłat za przejazdy płatnymi odcinkami dróg i autostrad wnoszonych za pomocą systemu viaTOLL wraz z opłatami od kierowców pojazdów lekkich (wnoszonymi manualnie i za pomocą viaAUTO) za korzystanie z odcinków autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica wyniosły niemal 6,59 mld zł, a każdego dnia kwota ta powiększa się średnio o kolejne 5 mln.

Najbardziej dochodowymi drogami w ramach systemu viaTOLL są autostrada A4, droga ekspresowa S8 oraz autostrada A2. Tylko przez ostatnie pół roku te trzy trasy wygenerowały łącznie ponad 429,4 mln zł wpływów, przy czym zdecydowanie największa część tej kwoty, bo aż 218,5 mln przypada na A4.

Źródło: viaTOLL

Dodaj komentarz
Komentarze do artykułów może dodać każdy użytkownik Internetu. Administrator portalu nie opublikuje jednak komentarzy łamiących prawo oraz niemerytorycznych, tj. nieodnoszących się bezpośrednio do treści zawartych w artykule. Nie będą również publikowane komentarze godzące w dobre imię osób czy podmiotów, rasistowskie, wyznaniowe czy uwłaczające grupom etnicznym, oraz zawierają treści nieetyczne albo niemoralne, pornograficzne oraz wulgarne. Z komentarzy zostaną usunięte: reklamy towarów, usług, komercyjnych serwisów internetowych, a także linki do stron konkurencyjnych.